Flera nya bilmodeller som rullar ut på vägarna kommer sakna mekanisk koppling mellan ratten och hjulen. Den tekniska lösningen kallas ”steer by wire” och är något som exempelvis Lexus ska satsa på i elbilen RZ.
Utan rattstång öppnas nya möjligheter, har chefsingenjören för Lexus elbilar, Takashi Watanabe, tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare.
– Elektrifiering och ”steer by wire” expanderar möjligheten för vad en bil kan vara. Vi är på väg in i en ny värld av bilar som vi aldrig har sett förut.
Nu står det klart att även kinesiska elbilsmärket Nio som lanserats i Sverige ska satsa på steer by wire-tekniken i kommande modeller. Det ska göras i ett samarbete med teknikgiganten ZF som även utvecklar bland annat växellådor.
Lösningen ska göra det enklare för Nio att utveckla och uppdatera styrningen samt på sikt göra bilen mer självkörande.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.