Bland biltillverkarna är det bara Tesla som byggt ett eget laddnätverk. Flera andra bilmärken har dock köpt in sig i samarbetet Ionity, som ägs av bland andra BMW och Volkswagen.
På vätgassidan är det inte heller någon enskild biltillverkare som börjat bygga egna nätverk med vätgasmackar, trots att stora spelare som Toyota och Hyundai lanserat vätgasdrivna bilar.
Inte heller på lastbilssidan finns någon enskild tillverkare som bygger egna mackar, men det är precis vad amerikanska Nikola Motor planerar att göra.
Nikola har visat upp flera eldrivna lastbilsmodeller, flera av dem vätgasdrivna. Företaget har också hamnat i rejält blåsväder vilket fick till följd att chefen Trevor Milton avgick.
Nu har Nikola offentliggjort två samarbeten med externa företag för att börja bygga ett eget nätverk med vätgasmackar i Nordamerika. Det finns dock inga uppgifter än så länge om hur många mackar som ska ingå i nätverket.
Macknätverket blir en viktig del i Nikolas idé att inte bara sälja lastbilarna utan också erbjuda en prenumeration där vätgas ingår i månadskostnaden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.