Det har varit mycket diskussioner kring vätgasbilarnas framtid de senaste åren. Motståndarna hävdar att bränslecellsbilar som tankas med vätgas är ineffektiva jämfört med batteridrivna elbilar.
Vätgasförespråkarna hävdar å sin sida att bilarna går snabbt att tanka, får lång räckvidd och sänker utsläppen ordentligt jämfört med fossildrivna bilar.
Bland personbilstillverkarna är det Toyota och Hyundai som kommit längst i sina vätgassatsningar, men BMW och flera andra märken står också i startgroparna.
Rekordvärdering trots noll levererade bilar
Vätgastekniken kan också passa bra i tyngre fordon där batterier skulle göra dem ännu tyngre, och på så sätt minska lastkapaciteten. Amerikanska Nikola har fått mycket uppmärksamhet för sina vätgasdrivna lastbilar som ännu inte börjat levereras – men det har inte hindrat företaget från att bli ett av bilvärldens högst värderade.
Nu anklagas Nikolachefen Trevor Milton för att ha överdrivit grovt om lastbilarnas förmågor. Prototypen som visades upp för fyra år sedan var inte körbar och hade inte ens någon bränslecell under skalet, uppger anonyma källor till Bloomberg – trots att chefen antytt att den visst gick att köra.
Trevor Milton har erkänt att Nikola tagit bort komponenterna ”av säkerhetsskäl”, men hävdar bestämt att han inte misslett någon. Företagets jurist går till motattack mot Bloomberg och hävdar att uppgifterna är felaktiga och vilseledande.
– Det fanns ingen bränslecell i lastbilen. Vi har aldrig hävdat att det skulle finnas, säger Trevor Milton.
Tanken var att Nikola skulle börja leverera bränslecellslastbilar 2020, men lanseringen är uppskjuten med över tre år. Enligt Nikola har företaget 14 000 förhandsbokningar på de framtida vätgaslastbilarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo Lastvagnar och Daimler Lastvagnar har samarbete om vätgas och bränsleceller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.