Den amerikanska uppstickaren Nikola Motors har visat upp vätgasdrivna lastbilar och pickupmodeller i flera omgångar, och planen är att företag ska kunna prenumerera på bränslecellsdrivna lastbilar där vätgasen ingår.
Men sedan starten har det varit mycket snack och lite verkstad. Nikola har även visat upp en batterieldriven lastbil men ingen av modellerna har ännu blivit verklighet.
Nu kliver General Motors in som en strategisk partner. GM ska bygga en eldriven pickupmodell kallad Badger tillsammans med Nikola och målet är att utveckla en konkurrent till Tesla Cybertruck.
Nikola Badger ska använda GM:s batteriteknik Ultium, ett modulärt batteripaket som kan anpassas för olika typer av elbilar. GM ska också äga elva procent av Nikola vars aktiekurs rusade under tisdagen efter beskedet.
Nikola Badger använder både batterier och bränslecell som tillsammans ger över 900 hästkrafter. Räckvidden är på totalt 100 mil och lanseringen är planerad till december, men produktionsstarten dröjer till 2022.
GM ska även väcka liv i insomnade märket Hummer för att lansera batterieldrivna pickup- och suv-modeller, men vid sidan av den ska alltså jättekoncernen också bygga en vätgaspickup för Nikola.
Läs också: Nikola visar pickup med både batteridrift och bränslecell
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken miljöbelastning ger bränslecellen och vad har den för livslängd?
”Nya vätgaspickupen får grönt ljus”
Ser inte det dumt ut? Är det ens lagligt. Har den lanternor?
(Ursäkta mitt tramsiga och helt irrelevanta inlägg!)
Ytterligare ett bilmärke som försvinner i GM-träsket..
Bra att GM börjar tänka framåt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.