Redan i år säljs 10 000 fler bilar än beräknat, det menar bilbranschen som nu justerar upp sina förväntningar. Samtidigt kritiserar man den svenska industripolitiken.
På fredagen publicerade bilindustrins branschorganisation Bil Sweden årets andra konjunkturbedömning. Antalet nyregistrerade personbilar revideras nu upp med 10 000 bilar för 2009. Detta innebär att man spår att 205 000 bilar säljs i år.
- Det är positivt att nedgången för nybilsregistreringarna nu är bruten och att en viss förbättring är att vänta på den svenska marknaden, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
En normal marknad ligger på ungefär 250 000 bilar per år, och redan nästa år bedömer Bil Sweden att nyregistreringarna kommer att öka till 220 000 bilar.
Samtidigt visar rapporten att produktionen i svensk bilindustri hittills i år sjunkit med 60 procent i jämförelse med samma period förra året.
Branschen kritiserar industripolitiken
Bil Sweden passar också på att uttrycka sitt missnöje över "den svaga svenska industripolitiken". Branschorganisationen menar att Sverige hamnat på efterkälken gentemot andra europeiska länder.
- Det är i sammanhanget anmärkningsvärt att se hur framgångsrik den aktiva konjunkturpolitik är som många europeiska länder bedriver med bland annat skrotningsstimulanser. Den svenska regeringens passivitet orsakar en betydligt svagare utveckling i Sverige, säger Bertil Moldén.
- Det är positivt att nedgången för nybilsregistreringarna nu är bruten och att en viss förbättring är att vänta på den svenska marknaden, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
En normal marknad ligger på ungefär 250 000 bilar per år, och redan nästa år bedömer Bil Sweden att nyregistreringarna kommer att öka till 220 000 bilar.
Samtidigt visar rapporten att produktionen i svensk bilindustri hittills i år sjunkit med 60 procent i jämförelse med samma period förra året.
Branschen kritiserar industripolitiken
Bil Sweden passar också på att uttrycka sitt missnöje över "den svaga svenska industripolitiken". Branschorganisationen menar att Sverige hamnat på efterkälken gentemot andra europeiska länder.
- Det är i sammanhanget anmärkningsvärt att se hur framgångsrik den aktiva konjunkturpolitik är som många europeiska länder bedriver med bland annat skrotningsstimulanser. Den svenska regeringens passivitet orsakar en betydligt svagare utveckling i Sverige, säger Bertil Moldén.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt tur att regeringen inte slängde bort pengar på nya bilar. Nu kommer vändningen, så ett antal miljarder har sparats, hade man skänkt 25-30.000kr per bil så hade BilSweden hävdat att den vändning som nu ses berodde på subventionerna.
Låt oss se vad som händer i Tyskland när skrotpengarna är slut, när man tagit ut flera års försäljning i förskott.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.