Nästan vartannat tungt fordon som rullar på svenska vägar har för tung last. Det snedvrider konkurrensen och ökar risken för allvarliga trafikolyckor.
Trafikverket har gjort mätningar på 31 platser runt om i landet och lastbilarna behöver inte stanna, utan vikten mäts när de passerar. Mätningarna visar att andelen tunga fordon som är överlastade har ökat betydligt de senaste fem åren.
2014 var ungefär var fjärde tungt fordon som mättes överlastat. 2015 var den siffran 35 procent och nu ligger den på drygt 45 procent.
Att köra med för tung last sliter onödigt mycket på vägarna vilket innebär högre kostnader för vägunderhåll, men framför allt innebär det högre olycksrisk.
– Trafikverket ser mycket allvarligt på detta. Den ökade nedbrytningen av vägkroppen och vägytan ger ökade kostnader för reinvestering, drift- och underhåll. I förlängningen leder det till försämrad möjlighet att utföra åtgärder på det lågtrafikerade vägnätet, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering vid Trafikverket.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu har vi dokumenterat sämst välfärd också. Fast det visste man ju redan.
Please move to USA and ........
Milky: Och vad gör du för att förändra? Jag förmodar att du engagerar dig och gör vad du kan för att få till förändringar inom de områden du spyr galla över? För inte är du väl en sån soffgnällare som bara sitter hemma och klagar utan att själv vara en del av lösningen? Du vet väl även att det står alla fritt att flytta om det inte passar.....
Störst går först, och förstör vägarna.
Störst går först, och förstör vägarna.
Sverige. Landet där ingen myndighet lyckas göra något åt något problem. Överhuvudtaget.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.