Antal olyckor på E6 mellan Vellinge och Helsingborg vardagar mellan mars och juli under rusningstid.
Ett omkörningsförbud för tunga lastbilar har gjort stor skillnad på E6 mellan Vellinge och Helsingborg. Den första uppföljningen visar att antalet olyckor nära nog halverats.
Åtgärderna är en del av en större satsning för att minimera mindre störningar. Till exempel kan en hastig inbromsning snabbt skapa långa köer med ökad risk för kökrockar.
Omkörningsförbudet för tunga lastbilar infördes tillsammans med nya regler för långsamtgående mobilkranar i mars. Redan nu har antalet olyckor, de flesta upphinnandeolyckor, nästan halverats jämfört med samma period förra året.
– Att vi redan nu ser ett så fint resultat är glädjande och ger en signal om att åtgärden var rätt och att vi faktiskt kan förbättra framkomligheten även utan att göra fysiska ombyggnader, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket.
Diskutera: Vad tycker du om omkörningsförbud för lastbilar?
Omkörningsförbudet för tunga lastbilar infördes tillsammans med nya regler för långsamtgående mobilkranar i mars. Redan nu har antalet olyckor, de flesta upphinnandeolyckor, nästan halverats jämfört med samma period förra året.
– Att vi redan nu ser ett så fint resultat är glädjande och ger en signal om att åtgärden var rätt och att vi faktiskt kan förbättra framkomligheten även utan att göra fysiska ombyggnader, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket.
Diskutera: Vad tycker du om omkörningsförbud för lastbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förvånar mig inte för numera ser man alldeles för ofta 2 långtradare bredvid varande med oändliga omkörningssträckor som resultat.
Ja vid varje långstyrning ser man alltid någon tradare som kastar sig ut i vänsterfilen på 2-1 vägen och behöver alltid hela sträckan för att ta sig om.
Det är förbud för lastbilar/bussar att köra i vänster körfält på E4 mellan Upplands-Väsby och Arlanda dagtid. Många av Flygbussarna skiter helt i det. En del lastbilar likaså. Polisen borde ta körkortet av dem.
Jag tycker det är bra. Eftersom (nästan) alla lastbilar kör runt 90-95km/h, så finns det ingen större tidsvinst för de som kör t.ex. 93km/h mot de dom kör 91km/h. Om vi har fler filer i större/längre uppförslut, så kan lättare lastbilar köra om tyngre lastade, men det bör alltid vara minst en vänsterfil enbart till snabbare fordon i dessa uppförs backar.
För att klar göra vissa saker.
Så är alla tunga lastbilar över 15t spärrade på 90km/h lagkrav kontrolleras vartannat år.
En anledning till att man väljer att ligga kvar i en fil är att man inte blir insläppt igen. För att ingen vill ligga bakom en lastbil.
Sen omkörningar håller jag med om, att köra om någon som kör 85 är helt korkateftersom det tar en evighet, när man bara får köra i 80 med släp (lastbilar utan släp får köra 90 på motorvägar och motortrafikleder.
Milky och Kanske, omkörningsförbudet mellan Arlanda och Väsby gäller tunga lastbilar, alltså lastbilar över 3,5 ton. Visst ser jag en och annan lastbil, men det är relativt sällsynt. Bussarna får köra om och gör så också.
Söder om Stockholm på E4:an så är det förbud för fordon över 3,5 ton i vänsterfil så där gäller det för alla fordon över just 3,5T
Sen är det ju ganska intressant att den tunga trafiken blir straffade av att övrig trafik inte kan planera sin körning.
Lastbilarna borde inte få köras där då det är rusningstrafik, dvs 06-09 på morgonen och 15-19 på eftermiddagen.. måndag till fredag.
Hade inte Tyskland förbud för lastbilstrafik på helger under sommarhalvåret på 80-talet?
Axa, det har de fortfarande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.