Nästa artikel
Motorvärmare bra för miljön
Nyheter

Motorvärmare bra för miljön

Publicerad 10 mars 2016 (uppdaterad 10 mars 2016)
När bilen kallstartas blir den en riktig miljöbov.
Ny studie från VTI visar att det är bra att använda motorvärmare på nyare bilar för att minska utsläpp.
Motorvärmare kostar för den enskilde individen, men samhällsnyttan blir stor. Det slår Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, fast efter att ha undersökt användningen av motorvärmare på moderna bilar.

Resultaten visar att emissioner från kallstarter utgör en betydande mängd av de totala utsläpp som personbilstrafiken ger upphov till under ett år. Det är alltså när bilarna är kalla och ska startas som de är de största miljöbovarna.

Enligt VTI:s rapport är förvärmning av motorn sällan ett energieffektivt sätt, men med hänsyn till de lokala utsläppen och att elproduktionen i Sverige är relativt "ren" så är det för miljön bättre att förvärma motor med hjälp av el hellre än att kallstarta.

– Resultatet av studien ger en god inblick i användningen av motorvärmare i tid, för olika platser och geografiska regioner samt ger svar på hur mycket emissioner och bränsleanvändning kan minska på regional och nationell nivå om motorvärmare används, säger Annelie Carlson, forskare på VTI.

Hon säger också att det är flera faktorer som avgör om motorvärmaren är rätt val för tillfället. Förutom yttertemperatur och när på dygnet bilen står parkerad är också miljöklass på fordonstyperna viktig att ta med i beräkningarna. Därför ska VTI:s forskning användas för att ge rekommendationer om när och hur motorvärmare bör användas för fordon ur olika miljöklasser.
 
Diskutera: Använder du motorvärmare?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-10 19:05
STEAVE

Jag förmodar att det är elmotorvärmare, inte dieselvärmare som menas?

#2 • Uppdaterat: 2016-03-10 19:50
Peugo

Även dieselvärmare är bättre för miljön.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-10 19:59
HakFri

Jag är elmotorvärmarfanatiker sedan många decennier. Håller på till det är typ tio grader varmt (blir väl oktober till maj). Dels sparar jag litet pengar (den soppa jag sparat på ljummen motor har alltid kostat mer än elen jag gjort av med), dels är jag väl snällare mot motorn (inga svinkalltstarter) och så, på den tiden jag hade dåliga bilar, visste jag att de skulle starta.
Länge var det kylvattenvärmare (monterade själv värmare på kylslang på Renault 16!) men nu är det något slags oljevärmare (som jag misstänker är mindre effektiv). Har inte lyckats få veta effekten på den - leverantören visste inte (!).
Behövs det verkligen en massa forskning för detta?
En undring jag haft länge: varför integreras inte kupevärmeriet med bilens egna fläk? Nu skruvas det in en fläkt och dras ledningar, känns som att det skulle kunna undvikas. Alltså, det är inte bara i Sverige man vill värma kupé och töa rutor - det finns många andra kalla marknader.

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Använder inte min motorvärmare för jag har en hyresvärd som trots år av förfrågningar från mig om ett eluttag, inte gjort något åt saken. Men jag har bara värmare för oljan och därför inte lika effektiv som en värmare även för kylvattnet. För att det ska bli en miljövinst att tala om krävs att den elektriska motorvärmaren har ordentlig styrning som känner av när den ska slås av och på vid rätt tidpunkter. Att man även använder el från enbart förnyelsebara energikällor är viktigt.

Gissar att det enbart är elektriska motorvärmare man skriver om i artikeln.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-10 20:07
saabnisse

Om man gör sig besväret att läsa artikeln så märker man att det är elektriska värmare det gäller.
Nu är det ju som Peugo skriver helt riktigt att det även gäller bränsledrivna värmare, oavsett om det är bensin eller diesel så har de en förbränningsverkningsgrad på betydligt över 90%.
Men de elektriska värmare som går att montera på moderna motorer är oftast riktigt usla. En blockvärmare på ca 600 Watt ger inte mycket värme. Hade det gått att montera värmare för 6A, 1400 W eller 10A, 2300 W hade det varit en effekt som gjort kupe'värmaren onödig!

#6 • Uppdaterat: 2016-03-10 22:29
Roger Skagerström

Funderar i samma banor som HakFri - behövs det verkligen en utredning för att komma fram till detta? För VTI kanske det är så illa ifs. Trafikverket klarar ju inte ens att sätta upp lyktstolpar på så de lyser på rätt saker eller bygga vägar som funkar i praktiken.

Dags att de sänker hastigheten lite i motorvärmarglesa områden kanske? ;)

#7 • Uppdaterat: 2016-03-10 23:09
snabb95

På min sons Passats 2013 med bensin/etanol motor sitter det en motorvärmare som standard visserligen bara på 500 W men i vattnet (trots det blir det dålig värmespridning till hela motorn). Att det inte går att montera värmare i moderna motorer utan frostplugg är inte sant. Det beror bara på viljan och skulle vara ett självklart krav för att få ett godkännande som Euro 5 och Euro 6.

I min 245 monterade jag 2000 W el värmare utan att använd frostpluggen eftersom bensinvärmaren blockerade pluggen. El värmaren kunde köras med hjälp av bensinvärmarens vattenpump, men det gick lika bra att utnyttja hela effekten med bara självcirkulation, trots att vattnet från värmaren gick in där motorblockets avtappningskran suttit och i retur i topplocket. Detta gjorde att hela motorblockets temperatur ökade med 1,5 grader C per minut.

HakFri: Blockvärmare brukar vara på 400 W och ännu mindre om de sitter flänsade mot oljetråget.
På VW 1200 var värmaren på 200 W och satt i oljan ovanför avtappningspluggen. Clas Ohlson har effekt/energi mätare för en hundralapp som gör det enkelt att se motorvärmarens effekt och förbrukning.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-10 23:12
Feed

Komplexiteten på kylsystemen i de modernaste dieselmotorerna tillåter inte en el-värmare på/i kylarvätskan.
Andra typer av värmare som eftermontera kan också ställa till problem med motorns styrsystem som exempelvis gör vissa temperaturjämförelser efter 12,24h etc. Har man då en värmare som värmer partier av motorn blir det en oväntad temperaturökning som motorns styrsystem kan misstolka som ett sensorfel eller kylsystemsfel exempelvis.

Här måste någon typ organisation sätta gemensamt press på samtliga biltillverkare så att värmaren tas fram i samråd med fordonstillverkarna, därtill erbjuds som fabriksoption och originaltillbehör.

För att också få en önskvärd effekt hos befolkningen lär en skattelättnad eller liknande medel behövas till. Folk är inte benägna i regel att betala mer pengar för att vara miljösmarta.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-11 00:58
snabb95

Läste i Auto motorsport att det inte gick att montera motorvärmare på Volvo VEA motorn, men nästa år skulle det gå. Vad är skillnaden? Inte motorvärmare på en svensk bil? Detta liksom att man tar bort vattentemperaturmätaren på V70 ll är ju fantastiskt! Nu har man infört en visare som helt skall likna en temperaturmätare, men den har exakt samma visning inom ett större temperaturområde. Man gör som VW, allt för att mörk motorns rätta temperatur t.ex. p.g.a. en felaktig termostat. Det är minst sagt kriminellt och bör anmälas till domstol. Blir nog det också när myglet blir känt i USA.

#a • Uppdaterat: 2016-03-11 06:30
Lason1

Att det inte går att ha motorvärmare på modena bilar är skitsnack, däremot kan de behöva en programmering. Kontaktvärmare är det nya på aluminiummotorer utan frostpluggar, inte lika bra men bättre än inget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.