Februari månad blev den sämsta sedan 2013 på den europeiska bilmarknaden. Försäljningen backade med 20 procent jämfört med samma månad förra året, enligt nya siffror från branschorganisationen ACEA.
Det blev dystra siffror för nästan alla stora biltillverkare: VW-koncernen tappade 19 procent, Stellantis (tidigare PSA-koncernen med bland andra Peugeot och Citroën) föll med 22 procent, Renault tappade 35 procent medan försäljningen för Mercedes och Hyundai rasade med 23 procent.
Kia och Toyota klarade sig något bättre med försäljningstapp på ”bara” 15 respektive 11 procent. Men allra bäst gick det för Volvo som faktiskt ökade med 1,4 procent.
Försäljningen av laddhybrider har ökat rejält det senaste året. Under de första två månaderna har laddhybriderna mer än fördubblat sin marknadsandel i Europa, enligt analytikern Matthias Schmidt. För elbilarna var ökningen inte lika stor.
– Som vanligt på den europeiska marknaden kommer en stor ökning av Teslaleveranser under den sista månaden varje kvartal på grund av leveransschemat från Kalifornien. Det kommer förmodligen bidra till att elbilarna ökar i mars, säger han.
Läs också: Vilken kris? Här är bilmärkena som tappat minst i Sverige
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.