Nästa artikel
Mörk månad för bilförsäljningen – men Volvo ökar
Nyheter

Mörk månad för bilförsäljningen – men Volvo ökar

Publicerad 18 mars 2021 (uppdaterad 18 mars 2021)
Volvo går mot strömmen och ökar försäljningen när alla andra bilmärken backar. Dessutom ökar suget efter laddhybrider.

Februari månad blev den sämsta sedan 2013 på den europeiska bilmarknaden. Försäljningen backade med 20 procent jämfört med samma månad förra året, enligt nya siffror från branschorganisationen ACEA.

Det blev dystra siffror för nästan alla stora biltillverkare: VW-koncernen tappade 19 procent, Stellantis (tidigare PSA-koncernen med bland andra Peugeot och Citroën) föll med 22 procent, Renault tappade 35 procent medan försäljningen för Mercedes och Hyundai rasade med 23 procent.

Kia och Toyota klarade sig något bättre med försäljningstapp på ”bara” 15 respektive 11 procent. Men allra bäst gick det för Volvo som faktiskt ökade med 1,4 procent.

Försäljningen av laddhybrider har ökat rejält det senaste året. Under de första två månaderna har laddhybriderna mer än fördubblat sin marknadsandel i Europa, enligt analytikern Matthias Schmidt. För elbilarna var ökningen inte lika stor.

– Som vanligt på den europeiska marknaden kommer en stor ökning av Teslaleveranser under den sista månaden varje kvartal på grund av leveransschemat från Kalifornien. Det kommer förmodligen bidra till att elbilarna ökar i mars, säger han.

Läs också: Vilken kris? Här är bilmärkena som tappat minst i Sverige

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.