Nästa artikel
Lista: Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige
Nyheter

Lista: Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige

Publicerad 4 januari 2021 (uppdaterad 5 januari 2021)
Flera bilmärken lyckades faktiskt behålla försäljningen trots coronakrisen. Andra tvingades rapportera rejäla försäljningsras.

Den svenska bilförsäljningen påverkades kraftigt av coronapandemin, men ändå inte lika mycket som i vissa andra länder. Framför allt återhämtade sig nybilsförsäljningen under hösten.

Totalt sett minskade antalet nyregistrerade bilar under 2020 med 18 procent jämfört med året innan. Vissa märken tappade dock mer än andra.

I topp över bilmärkena som tappade minst under förra året ligger Hyundai och Toyota som båda kunde leverera en marginell försäljningsökning med en procent, enligt nya siffror från Bil Sweden. På tredje plats ligger Kia som minskade med en procent.

Alla dessa märken ligger långt framme när det gäller hybridbilar och Toyota har nyligen lanserat suven RAV4 som laddhybrid.

På fjärde plats ligger Porsche som bara tappar fyra procent. Lanseringen av elbilen Taycan har betytt mycket och det verkar även som att många unnat sig en Porsche under coronakrisen, kanske som ersättare till den vanliga utlandssemestern.

”Privatköpare tenderar att skjuta upp sitt bilköp när det är osäkra tider”

Volkswagen tappar 13 procent och Volvo tappar 19 procent. Mer uppseendeväckande är att Tesla tappar 21 procent trots att fler och fler köpare nu väljer en eldriven bil.

”Sladdlösa” bilar i botten

Det finns också flera märken som tappar över 40 procent. Dit hör till exempel Lexus, Honda, Dacia och Alfa Romeo.

Allra sämst gick det för Mazda, Subaru och Jaguar. När det gäller Mazda har märket genomfört en stor prishöjning som gjorde modellerna betydligt dyrare att köpa, bland annat på grund av växelkursen. Över en natt saltades priserna för vissa modeller med mer än 50 000 kr, i något fall uppemot 75 000 kr.

Mazda har heller inga laddhybrider i programmet och bara en elbil, MX-30, som dessutom bara registrerades i 382 exemplar under förra året.

– Mazda är ett bilmärke som har en klar övervikt av privata kunder och de tenderar att skjuta upp sitt bilköp när det är osäkra tider. Märken som har större företagsförsäljning tror jag har påverkas mindre, sa Mazdas svenska vd Klaus Oest i en intervju med Vi Bilägare förra året.

Även Subaru saknar laddbara modeller i programmet och modellerna som säljs drabbas hårt av den höjda bonus/malus-skatten.

Läs också: Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil

Bilmärkena som ökar mest och minst

Minskning eller ökning av antalet nyregistrerade bilar för respektive märke, januari–december 2020 jämfört med samma period året innan. Siffrorna kommer från Bil Sweden.

Hyundai 1%
Toyota 1%
Kia -1%
Porsche -4%
Citroën -6%
Mercedes -7%
Audi -9%
Land Rover -10%
Peugeot -10%
Seat -11%
Volkswagen -13%
BMW -16%
Mini -19%
Jeep -19%
Volvo -19%
Skoda -20%
Tesla -21%
Suzuki -26%
Fiat -28%
Renault -32%
Ford -36%
Opel -36%
Lexus -40%
Mitsubishi -43%
Smart -46%
Honda -48%
Alpine -55%
Dacia -61%
Alfa Romeo -68%
Mazda -69%
Subaru -69%
Jaguar -73%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.