Under söndagen omkom två mc-förare på grund av olyckor. Det gör att i snitt en om dagen omkom under julis första åtta dagar, uppger TT. Samtidigt skördade trafiken elva offer bland mc-förarna under hela juli förra året. Det gör att juli har börjat ovanligt mörkt för mc-trafiken.
– Om trenden håller i sig kan det bli ett ovanligt mörkt år. De som dör är i huvudsak motorcyklister som kör för fort och tar stora risker, säger Jan Sandberg på NTF, nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, till TT.
Enligt TT börjar mc-förarna ta fram sina motorcyklar allteftersom vädret har blivit bättre efter en kall och regnig inledning på sommaren. Det gör också att olyckor sker. Juli brukar vara den värsta mc-månaden, eftersom det just då är många ute på vägarna.
Samtidigt går olycksstatistiken i allmänhet ner när det gäller motorcyklar. Enligt TT beror det på att låsningsfria ABS-bromsar blir allt valigare. Nu har över sex av tio sålda motorcyklar ABS-bromsar, för fyra år sedan var det bara femton procent.
Diskutera: Hur ser du på mc-förarnas mörka månad i trafiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"De som dör är i huvudsak motorcyklister som kör för fort och tar stora risker..."
Det är nästan som om man redan kunnat räkna ut det, när man ser hur det går till ibland. Jag undrar hur få som dött om alla följde de regler som finns? MC-förare brukar skylla mycket på bilister, men största orsaken till olyckor är de själva.
Kommentar till Thommys; Tack för den du. Kanske det skulle vara bättre om man talade om hur många som var påverkade av läkemedel, alkohol, inte hade körkort, lånat en kompis hoj, etc.
Tror att du hittar en högre dödssiffra där. Vi motorcyklister har nästan alltid haft en dålig stämpel på oss för man antar så mycket som är byggt på felaktig fakta. Det visar inte minst kassa rubriker där påverkade förare kört ihjäl sig på lånad hoj.
Själv har jag vid ett flertal tillfällen råkat ut för olyckstillfällen med bil inblandad. Tappad skottkärra från släpvagnen mitt framför mig på motorvägen (hade jag inte tävlat i motorcross tidigare hade jag aldrig klarat mig undan från att krascha där), bilar som kört ut mitt framför mig i korsningar. Ja listan kan göras lång.
Det som räddat mig är att jag redan tidigt förstod hur farliga (läs ouppmärksamma) bilförare är. Med åren kommer också ett sjätte sinne (gäller även vid bilkörning för en del) där man redan innan olyckstillbudet vet vad som är på väg att hända.
Ni som tycker vi motorcyklister inte har på vägarna att göra får helt enkelt tänka om. Vi finns där och vi kommer att finnas där. Och som skötsam motorcyklist, som dom flesta trots allt är även om ni inte tror det, så har jag inte heller någon dödslängtan. Som död kan jag inte köra hoj längre.
Och ni som funderat på att ta mc-körkort men som drar er för det på grund av de kassa "dödsrubriker" som dyker upp varje år och i de flesta fall är byggda på grund av okunskap, er råder jag att tänka om. Ta mc-körtkort och gå en så kallad "avrostningskurs" som SMC (Sveriges Motorcyklister Centralorganisation) anordnar på olika ställen i landet varje vår. Och kom ihåg att alkohol/droger/läkemedel går inte ihop med motorfordon.
Själv har jag haft mc-körkort sedan jag var 16-år och är idag en 55-årig mc-förare. Är inte med i SMC, har inte kört omkull på landsväg men gjort desto fler krascher på crossbanan men också i endurospåret.
Det är inte jag som kommer med statistiken, det kommer från artikeln ovan. Du skyller på de som kör med droger och de utan körkort. De omfattas av de som jag menar, om hur få det skulle varit som dött om alla följde reglerna. Det gör ju knappast dessa. Själv tog jag också MC-kort när jag var 16 år och har inte haft någon emot MC. Men jag undrar hur länge MC:n passar in på vägarna, i strävan efter en trafik utan döda. Hur som helst är de en mer utsatt grupp.
Problemet är inte alla de exemplariska mc-förarna som utmålas här utan de som redan vid 15-års ålder inte var mogna att köra moped och som fortfarande genom åldrarna inte är mogna att kör ens moped i "vuxen ålder.
Man kan inte bara skylla på ouppmärksamma bilister när man så grovt överträder t.ex. hastighetsbestämmelser som många gör. Inne på rakor på stadsplanelagt område drar man monstren på ettans växel till övervarv vilket bara det gör en hastighet på en bra bit över hundra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.