Att en liten biltillverkare som Morgan lyckats hålla sig kvar på marknaden är snudd på unikt. 100 år av fordonstillverkning i fabriken på Pickersleigh Road i Malvern, Worcestershire, firas nu med en jubileumsversion av klassikern Plus 8, en modell som såg dagens ljus första gången 1968. Bilen har genomgått många olika stadier där den bland annat blivit bredare och bytt drivkälla från bland annat Rovers gamla stötstångs-V8:a till dagens modernare V8:a från BMW.
Vissa saker förblir dock som förr. Jubileumsbilen Morgan Plus Speedster tillverkas fortfarande på hantverksmässigt vis i verkstaden på Pickersleigh Road. Bilen är en rensad version av Plus 8, något av en tävlingsbil för gatan. V8:an på 4,8 liter från BMW ger 367 hästkrafter och via en sexstegad manuell- eller automatisk växellåda ska 0–100 avverkas på 4,2 sekunder, toppfarten är begränsad till 238 Km/t.
De mattsvarta plåtfälgarna och läderremmen över huven utstrålar klassik racing så det räcker och blir över. Bilarna ska kunna personifieras efter varje ägare med hjälp av en gedigen tillvalslista, specifik för jubileumsmodellerna. Bilarna tillverkas i begränsad upplaga och priset är saftiga 818 682 kronor plus moms.
Diskutera: Vad tycker du om Morgan Plus8 Speedster?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klassisk snygg sportvagn men nästan 820.000, jag vet inte. Det finns mycket att välja på för de pengarna.
En bil med själ. Man får vara glad över att däcken inte har ersatts av lakritsremmar!
Jag hade gärna ägt en Morgan om inte om hade varit.
Handknackad aluminium och handsnidad al - det blir dyrt. Cool och för dyr.
En äkta engelsk sportbil - dragig, stenhård och bullrig.
Jag tror inte att de som köper den här funderar på om den kostar 400' eller 900', det är nog annat som drar.
Att få köra en klassisk trettiotals brittisk sportbil kmed modern teknik som inte kräver rundsmörjning och justering var hundrade mil måste vara en njutning.
En sann njutning är det ju också att se de klassiska linjerna, framskärmens perfekta rundning som i en sagolikt vacker båge förenas i bakskärmen som i sin tur avslutar bågen lika vackert.
Ett fantastiskt exempel på en klassisk design som står sig fortfarande efter åttio år!
Jag är djupt avundsjuk på dessa som kommer att bli lyckliga med detta konstverk!
Jag glömde att nämna att det enda som egentligen stör mig är att dörrarna är felhängda.
Det är ett stilbrott att hänga dem i framkant!
Ser man till prestanda och vad en vanlig Morgan kostar så är det väl egentligen inte dyrare än andra sportvarianter. Såg att BMW har Z4'or för uppåt 6-700 000 kr, och då är ju Morgan'en bra mycket coolare för bara 100 000 till ;)
Men å andra sidan är det en träbil för 800 000 kr. Utvecklingskostnaden var väl typ ett par tågbiljetter till Tyskland för att prata ihop sig med nån motorsäljare på BMW. Resten borde vara avskrivet vid det här laget :P
Jovisst har du rätt Roger, men även om utvecklingskostnaderna kan tyckas vara betalda sedan decennier får man inte glömma att en Morgan är ett hantverk, varje bil är unik ingen är den föregående helt lik.
Alltså är en Morgan ett konstverk och bör betraktas som ett sådant och därför är det mest äkta konnässörer som förstår att uppskatta detta praktverk!
Morgan är en dyr bil att tillverka, så jag förstår att den kostar. Det är inte särskilt moderna byggmetoder, och de kan inte göra så många heller. Så det är en exklusiv produktion där de behöver ta bra betalt för varje exemplar för att få det hela att gå runt. Morgan är inte precis världens rikaste biltillverkare, vill man vara rik handlar det om volym. Men de klarar sig skapligt och det får man väl vara glada över att någon går mot strömmen idag och gör lite annorlunda grejer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.