Om körfältsassistans, eller lane assist, var standard i svenska bilar skulle 30 liv sparas varje år. Det visar en ny studie från Trafikverket.
75 procent av dödsolyckorna i Sverige är singel- eller möteesolyckor och ett av de vanligaste scenarierna är att någon hamnat utanför sitt körfält utan att ge signal. Trafikverkets studie visar att 30 procent av singel- och mötesolyckorna skulle kunna undvikas med hjälp av körfältsassistans. I rena siffror innebär det att 30 liv skulle räddas, 258 allvarliga och 1 420 lindriga skador skulle undvikas och sammanlagt 1 260 olyckor undvikas i Sverige varje år om körfältsassistans var standardutrustning.
– En stor andel av nya bilar från 2016 kommer ha körfältsassistans eftersom Euro NCAP ger poäng för detta från 2016. Inom en femårsperiod borde denna utrusning vara standard i alla nya bilar, säger Simon Sternlund, forskare på Trafikverket.
Studien är den första i sitt slag i Sverige och är helt baserad på verklig trafik och faktiska olyckor. Allt material i studien bygger på svensk statistik och svenska förhållanden. Tidigare undersökningar har bland annat varit baserade på simulatorer och prognoser.
För att ytterligare förbättra systemen ska Trafikverket nu arbeta med att göra vägarna mer lättlästa för de automatiska systemen.
– En stor andel av nya bilar från 2016 kommer ha körfältsassistans eftersom Euro NCAP ger poäng för detta från 2016. Inom en femårsperiod borde denna utrusning vara standard i alla nya bilar, säger Simon Sternlund, forskare på Trafikverket.
Studien är den första i sitt slag i Sverige och är helt baserad på verklig trafik och faktiska olyckor. Allt material i studien bygger på svensk statistik och svenska förhållanden. Tidigare undersökningar har bland annat varit baserade på simulatorer och prognoser.
För att ytterligare förbättra systemen ska Trafikverket nu arbeta med att göra vägarna mer lättlästa för de automatiska systemen.
– Vi behöver se över linjemålningen eftersom potentialen är stor och mycket kostnadseffektiv men också hur vi i framtiden kan stödja körfältshållningen på ett mer sofistikerat sätt så att det fungerar även vintertid, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.
– Önskvärt är att fortsätta forskningen för att se hur säkerheten kan ökas vid nordiska vinterförhållanden, det vill säga med is och snö på vägarna som täcker vägmarkeringarna. Här behövs mer robusta integrerade kurshållningssystem. Det har påbörjats experiment kring vägmagneters och radarreflektorers möjlighet att ge information om hur bilens placering förhåller sig till vägen, säger Simon Sternlund.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Moderna system kan rädda 30 liv om året" och hur många liv kan räddas om folk ger f-n i att köra berusade, på tok för fort. trötta, babblande i en handhållen mobil, etc etc.
Börja i skolåldern att informera om trafiken.
Alkolås och information skulle också rädda liv!
För att inte tala om att ha lite mer av trafikpoliser ute på vägarna, samt att lära cyklister att de faktiskt använder ett fordon!
Detta är ju mera än vad alla fartkameror beräknas rädda (20 pers per år).
Instämmer i övrigt i alla tre inläggen ovan; flera poliser på vägarna och bättre uppträdande av bilisterna skulle kunna ge mångdubbelt större effekt.
Det behövs tydligen många tekniska system när män är ute och kör i trafiken om dödsolyckorna skall minska.
Så här skriver försäkringsbolaget IF.
"En man var bilförare i 77 procent av alla fotgängarolyckor.
I 15 av 16 dödsolyckor med personbil satt en man bakom ratten."
Om jag minns rätt så har barnen renodlade trafikdagar där en trafikpolis kommer till skolan för att informera. Lite roliga saker som en släde på en ställning som man får åka som plötsligt tar stopp, i syfte att visa barnen hur ett hastigt stopp känns. Sen var det någon som visade hur viktigt det är med hjälm när man cyklar osv. Men däremot skulle man önska mer information om motortrafik.
Leif Larsson, jag håller med dig i sak så tolka inte detta som någon form av polemik :-)
Jag har ägt/äger bil med fältsassistans, eller lane assist. Otrolig skillnad från bilmärke till bilmärke.
Jag körde en Golf Sportskombi årsmodell 2016, var absolut inte pålitligt.
Numera kör jag en Volvo V60 Cross Country. Fungerar utmärkt även dom andra hjälpsystemen ligger på en helt annan nivå. Inte minst automatiskt helljus, på WW:n måste man passera 60 km/tim för att funktionen skulle vara aktiv, Volvon, funktionen aktiveras vid en hastighet runt 20 km/tim. En undring är avläsning av hastighetsskyltar, jag tror att en del är felplacerade för automatisk avläsning.
Teoretiska betraktelser sett ur en myndighets perspektiv med 0 vision som för den enskilde är helt betydelselöst l. Att inte ha sån utrustning är en risk man kan leva med i relation till av andra risker för liv och lem. livet
Alla ska inte behöva drabbas av extra kostnader bara för att några få kanske inte är kompetenta bilförare som kör med omdöme och efter omständigheterna.
Om man förbjuder fordon skulle ingen dö i trafiken...
Vissa bilar inbjuder livligt till att hamna på fel sida vägen genom att de har en blixtsnabb styrning som kräver lite för att snabbt förflytta bilen i sidled, visa har lätt och nervös styrning, ett ögonblicks ouppmärksamhet och lite extra tryck med handen och vips är man på fel sida.
Jag har varit nära att krocka en gång av denna specifika orsak och det var med en Ford Focus, knappast en slump.
Jag tvingades öva tre månader extra för körkortet endast därför att med bilskolans bil var det smått omöjligt att växla och fortsätta köra rakt fram samtidigt.
Andra bilar kan man spela trummor på ratten utan att bilen viker en tum från rätt linje, det är naturlig säkerhet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.