Nästa artikel
Minskad dubbdäcksanvändning kopplas till halare vägar
Nyheter

Minskad dubbdäcksanvändning kopplas till halare vägar

Publicerad 11 januari 2023
Statens väg- och transportinstitut (VTI) och Skanska slår i en gemensam rapport fast att många körbanor är för hala. Nu vill forskare undersöka om det finns ett samband mellan detta och en sjunkande användningsgrad av dubbdäck hos bilister.

En majoritet av landets vägar uppfyller inte Trafikvägens gränsvärden för vad som kan klassas som ett trafiksäkert vägunderlag. Det fastslår Statens väg och transportinstitut (VTI) och Skanska i en gemensam rapport från november förra året.

Bakgrunden är att de båda organisationerna gemensamt låtit mäta vägunderlaget vid särskilt drabbade olyckssträckor, bland annat efter rapporten om flera avkörningsolyckor i anslutning till olika högtrafikerade leder. I rapporten fastslås att 9 av 12 uppmätta vägsträckor var för hala, i förhållande mot Trafikverkets eget gränsvärde för vad som ska klassas som ett trafiksäkert vägunderlag.

Nu vill forskare göra en efterföljande studie för se om det finns en koppling mellan det bristfälliga vägunderlaget på de aktuella sträckorna och en minskad andel användning av dubbdäck. Användningen av dubbdäck har minskat med 20 procent under de senaste 10 åren, vilket gör att vägbanan inte ruggas upp lika mycket under vintern. Det leder till att ytan blir mer och mer polerad, och därför halare.

Att användningen av dubbdäck har minskat kopplas mot det dubbdäcksförbud som råder på vissa sträckor i exempelvis Stockholm, men också mot den rådande debatt kring dubbdäckens skadliga partikelutsläpp.
När andelen dubbdäck minskar upphör också den uppruggning av vägbanans yta som annars hade förekommit under vintern Utan uppruggning blir vägbanan halare än beräknat.

Roland Larsson är forskare i vägfriktion. Han säger i en intervju med Vetenskapsradion:
– Här råder en motsättning som behöver överbyggas av forskning. Däcken måste tillverkas i sådant material att vägbanan inte slits, men även vägarna måste byggas i sådant material så att de tål slitaget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (21)

  • 16 januari 2023 Hackenbush skrev: Ja, tack…
  • 15 januari 2023 saabnisse skrev: Japp, tacka…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.