Trafikverket ska ta hjälp av uppkopplade bilar för att effektivisera halkbekämpningen längs vägarna, rapporterar Sveriges Radio.
I dag skickas särskilda bilar ut som mäter, bromsar och testar väglaget för att bestämma hur halkbekämpningen ska göras. Sedan några år får Trafikverket ta del av information från Volvobilar om hur väglaget är, och nu utökas projektet till att gälla fler län.
– Man kan få en bättre miljö då, genom att minska både salt- och sandmaterial, och dessutom att vi lägger ut material där det behövs. Vi kommer också på ett annat sätt kunna förutsäga var halka uppstår och kunna kontrollera om halka uppstått enklare än tidigare, säger Christian Eriksson, enhetschef för vägunderhåll på Trafikverket, till Ekot.
Med hjälp av en mängd olika sensorer kan moderna bilar snappa upp en hel del information om väglaget som alltså ska kunna skickas vidare till Trafikverket. Besparingen för halkbekämpningen jämfört med i dag ska ligga på 60 miljoner kronor per år eller 10–15 procent av dagens kostnad.
Men Christian Eriksson betonar att det ska göras med hänsyn till integriteten. Enligt honom får Trafikverket anonymiserad data som inte ska kunna härledas till en viss förare eller bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är folk rädda för? Deras mobiler avslöjar i vilken bil de sitter i.. passera en fartkamera och samkör uppgifterna...så har du resultatet.
Det här har väl funnits för Volvo och många andra märken som rapporterat in till V-traffic (www v-traffic com )? Nu verkar det ägas av Flitsmeister, men Volvo är kvar på sidan, längst ner, partners...
Bra om det blir mindre salt på vägarna.
Om man hade kunnat spara 60 miljoner på detta så hade man redan infört det och gjort besparingen.
Lukta som om man fått minskade anslag och därför försöker hitta på massa olika saker. Intressant ändå att Volvo ändå går ut att man vill stödja detta, deras nyare bilar kommer således gratis ge bort information om dess framförare, och då ännu mer än vad förarna ger till kinesiska staten.
Styggavargen, det är väl inget problem? Kör man för fort har man ju så att säga gjort valet att riskera böterna. Det är ju om informationen skulle komma på avvägar som det kan bli problem. Och finns informationen någonstans så kan man ju ge sig på att någon gång gör den det.
lsoderlund, vadå redan infört det? Det är ju först nu tekniken finns tillgänglig. I princip bara senaste generationen (volvo)bilar som ens har kommunikationsmöjligheterna för att förmedla informationen. Det står ju också att det redan är infört i mindre skala för att prova ut konceptet. Jag tror att det har gått så snabbt som det har kunnat. Men det är väl inte heller information om dess framförare det handlar om, inte ens om vilken bil det är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.