Enligt färska siffror från branschorganisationen Acea backade den europeiska bilmarknaden med 4,8 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Det innebär att marknaden nu ser ut att falla långsammare än tidigare under året.
Det kanske ändå inte är så mycket att glädja sig åt. Ett tapp är ett tapp, och många tillverkare ser fortfarande sin försäljning backa med tvåsiffriga procentsatser. Ford, som är näst störst på marknaden, backade till exempel med 8,3 procent, samtidigt som Opel backade med över tolv procent. För Volkswagen, som är störst på marknaden, ser det lite ljusare ut, då deras försäljning bara sjönk med en halv procent.
Volvo ökade i oktober
Volvo gick framåt med 2,8 procent sammanlagt i Europa under oktober, jämfört med oktober 2011. Sett över hela året har man dock backat mer än sina konkurrenter, då försäljningen har minskat med 10,2 procent.
Hittills i år har den Europeiska bilmarknaden backat med 7,3 procent jämfört med de tio första månaderna förra året. Sammanlagt har drygt 10,3 miljoner bilar sålts under januari till oktober 2012. Den enda marknaden i Europa som går riktigt bra är den brittiska, som ökade med över 12 procent i oktober.
Diskutera: Hur ser du på att bilmarknaden i Europa backade långsammare under oktober?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror inte att marknaden kan backa hur mycket som helst, förr eller senare kommer den att plana ut och hitta en stabiliserande nivå. Det är möjligt att vi börjar närma oss en nivå som marknaden kommer att ligga på under lång tid framöver. Det är en utmaning för alla tillverkare att anpassa kostymen efter detta. Vi talar om nedskärningar, stängda fabriker, färre modeller vilket leder till ökad arbetslöshet. Då det inte tycks finnas andra verksamheter som söker massa folk så ser vi att Europa är inne i ren recession, kan bli en depression. Arbetslösa köper inte konsumtionsvaror. Europas industriperiod verkar allt mer över, då mycket produktion har flyttats till Kina och övergången till tjänsteföretag har inte riktigt kommit igång.
Det är inte så bra fördelningsmässigt när allt mer tillverkas i Kina av underbetalda arbetare. Allt fler företag i Europa går dåligt på grund av detta. Kinas rikedom och ekonomiska tillväxt bygger på att resurser flyttas från Europa till Kina. Det är inte bra ur miljösynpunkt att varor transporteras över halva jorden heller. Här behövs politiskt agerande för att fördela produktionsresurser och marknad på ett sätt som hjälper världen.
Mindre tapp? Vad för slags tapp? En träplugg? En kolvtapp?
– Vi Bilägare borde se över språkbruket!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.