Politikerna vill att vi ska köra miljövänligare bilar. Men tjänstebilsförarna, som står för mellan 30 och 50 procent av bilförsäljningen, är inte intresserade att av att köra grönt. Det visar årets tjänstebilsbarometer från Leaseplan, som tidningen Dagens Industri har tagit del av.
Det blir vanligare för tjänstebilsförare att köra på diesel, medan färre väljer bensin. 85 procent av tjänstebilarna är dieselbilar, jämfört med 76 procent förra året. Samtidigt kör allt färre med etanol eller gas. Hybrider står bara för en procent av tjänstebilarna.
Om tjänstebilsförarna skulle skaffa ny bil i dag skulle 77 procent välja en diesel, jämfört med förra årets 66 procent. Samtidigt minskar intresset för miljövänligare drivmedel. 18 procent är intresserade av en hybrid, jämfört med 20 procent förra året. Intresset minskar även för gasbilar och etanolbilar.
Elbil har för kort räckvidd
Intresset för elbilar ökar, men 74 procent av tjänstebilsförarna vill att bilen ska klara en räckvidd på minst 30 mil. Just nu finns bara en modell som kan köra så långt utan laddning – Tesla Model S.
Medan tjänstebilsförarna inte visar något större intresse för miljöbilar ökar intresset för suvar. 24 procent önskar sig en suv, jämfört med nio procent förra året. Även intresset för fyrhjulsdrift stiger. Samtidigt minskar intresset för fyradörrars sedaner.
5 137 tjänstebilsförare svarade på Leaseplans enkät, som genomfördes via webben.
Diskutera: Hur ser du på tjänstebilsförarnas bristande intresse för miljöbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nummer 1: Som tjänstebilsförare så har man ofta ett begränsat antal märken att välja på. Inte alltid att de mest miljövänligaste finns med i den listan.
Nummer 2: Man prioriterar VERKLIG bränsleförbrukning pga många mil som resulterar i den slutgiltiga personliga ekonomin. Det gör att man väljer diesel, men inte alltid en miljömärkt, då den kan dra mer bränsle i VERKLIGHETEN än en lite kraftfullare motor.
Nummer 3: Räckvidd, en diesel har i dag mellan 80 till 150mil räckvidd på en tank. El-bil går direkt bort.
Få som får både bil och bränsle betald bryr sig om förbrukningen.
Finns det två bilar att välja mellan och den ena har 200Hk medan den andra har 110Hk så är valet inte så svårt även om den starkare bilen på riktigt drar betydligt mer.
De företag som vill visa upp en miljöpolicy kör förstås med snålare bilar och jag tror faktiskt inte att dess piloter är sååå missnöjda.
Tror inte det är så att de struntar i vad bilen drar även om arbetsgivaren skulle stå för bränslet. Det kallas bränsleförmån och baseras på senaste bränsleräkningen om jag inte minns fel, och privatmilen förmånsbeskattas och hamnar på toppen av lönen med hög skatt. Det blir alltså dyrare både för företaget och löntagare privat med större bränsleåtgång.
Och därför måste man ändra reglerna för tjänstebilar radikalt. Från och med nu måste tjänstebilar vara miljöklassade och framför allt inte dieseldrivna. Vi måste få bort de fossila bränslena från marknaden nu.
Skulle man säga att alla tjänstebilar skulle vara miljöbilar är det bara VW Up, skoda Citygo och diverse snåldieslar i mindre klassen, samt etanolmonster till mellanklassbilar.
Har själv hamnat i denna "rävsax", ska du få tjänstebil måste det vara en miljöbil. Väljer jag etanol, får jag inte tanka bensin, vad väljer man. Man tackar nej till tjänstebil, och köper sig en egen istället. Drar av milersättning på bilen istället.
Detta är en enkätsundersökning där man har frågat tjänstebilsförare vad de skulle välja för tjänstebil om de fick göra valet idag, de får alltså önska sig. Och tydligen är det många som önskar SUV:ar. Sedan behöver inte detta verkligen avspegla vad de sedan konkret väljer, utan det kan vara just ja drömmar som stannar vid drömmar. Men visst är det beklämmande att man hellre drömmer om en SUV än om en miljöbil.
Gällande snåldieslar - ja det finns flera utmärkta snåldieslar i lilla mellanklassen som är märkta som miljöbilar, exempelvis Renault Mégane och nya Peugeot 308. Och det finns gasbilar av alla möjliga storlekar idag, även familjebussar (Opel Zafira). Chevrolet Cruze kombi gaskonverteras av en firma i Småland (har för mig att det var i Växjö).
Visar nog tyvärr att leasplan inte är intresserade av miljöbilar. Finns idag miljöbilar i alla storlekar. Inklusive SUV. Och ja det finns som klarar de nya miljöbilsreglerna. Leasplan, läs på. Det enda som inte finns är en snålbensin utan elmotor. Men det kanske kan gå med hybrider, laddbilar, diesel, etanol eller gas?
Undrar varför tjänstebilsförarna föredrar SUV ? Är det för att de kör på så dåliga vägar att men inte kommer fram med 2-hjulsdriven bil, nej såklart inte. Jag tror det handlar om att en SUV ger status, någon annan fördel finns för övrigt inte, för de är ju sämre att köra, tyngre och dyrare än motsvarande sedan eller vanlig kombi
Tillbringar man mycket tid i bilen, rentav har bilen som "kontor" är det väl klart att man väljer en komfortabel och säker arbetsplats i första hand. Kanske man kan välja en mindre lägenhet/bostad och strunta i sommarstugan och resorna dit, så blir man i alla fall en större miljövän än flertalet Svenssons i sina skuttiga inbillade "gröna bilar".
Som Raphael helt riktigt skriver finns det många gasdrivna bilar och om regeringen verkligen ville vara miljövänlig skulle man öka infrastrukturen för gasdrift avsevärt.
Man skulle också, likt norrmännen gör med elbilar, kunna ge bättre subventioner till gasbilar, även om de drivs till största delen med fossil gas är de ändå avsevärt bättre för miljön än de som drivs med flytande bränsle.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.