Jaguar Land Rover försöker få till ett samarbete med andra biltillverkare för att utveckla hybrider. Det säger biltillverkarens forsknings- och teknikchef Wolfgang Epple till Automotive News.
Jaguar Land Rovers satsning på hybrider verkar dock vara allt annat än frivillig. Redan 2015 behöver biltillverkare klara genomsnittliga utsläpp på 130 gam koldioxid per kilometer över modellprogrammet i EU. Eftersom Land Rovers modeller är så stora och tunga har man dock fått ett undantag som innebär att bilarna får släppa ut 164 gram i snitt.
Trots undantaget måste Jaguar Land Rover minska utsläppen mest av alla biltillverkare, från ett snitt på 206 gram per kilometer 2011. Det innebär i praktiken att biltillverkaren måste erbjuda fler hybrider än någon konkurrent i framtiden.
Redan nästa år ska hybridversioner av Range Rover och Range Rover Sport lanseras. De släpper ut 26 procent mindre än ickehybriderna, men är inte påtänkta för försäljning utanför Europa.
Diskutera: Hur ser du på Jaguar Land Rovers hybridsatsning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De får väl göra som många av konkurrenterna, ta fram några snåla snikmodellen med mopedmotorer som ändå ingen vill ha, men som ändå måste tillverkas.
Och kanske är det till dessa vi måste anpassa oss.
För sextio år sedan låg snitteffekten på ca 30 hk och vi hade fri fart.
Idag är snitteffekten kanske på 140 hk och vi har ett virrvarr av hastighetsbegränsningar.
Kanske är.det hybridbilar eller rena elbilar(!) som är framtiden, men det finns ju ett enklare och miljövänligare alternativ som dessutom redan finns produktion hos flera tillverkare.
Gasdrift!
Släpper en Lexus RX 450h ut 148 gram CO2 med 300hk sedan 2009 eller när GS 450h med 345hk släpper ut 137 gram CO2 utan att vara några "snikmodeller", så borde väl kanske Jaguar Land Rover haft lite bättre framförhållning för att lyckas sänkt sitt genomsnitt från 206 gram för att försöka närma sig sitt undantag på 164 gram år 2015?
Tack för det! Tyvärr börjar min första vistelse på mycket länge på denna sida med oprovocerade påhopp från en annan person direkt och om moderatorerna på denna sida låssas som att det regnar fortfarande så är det tveksamt om det skulle bidra till annat än pajkastning och angrepp vilket inte alls ligger i mitt intresse då mitt intresse är teknik på detaljnivå och då får det nog hellre vara.
Men tack för stödet som sagt!
Intressant att AL som säger sig värna om yttrandefriheten och hatar censur "Jag tycker vi alla skall stå upp för vår yttrandefrihet - och försvara den. Att sätta upp regler om vad som får skrivas är att införa censur".. gång på gång upprepar att folk och trådar tagits bort, och påpekar att detta är något bra.
"...Shogun, Uno och hultarn ägnade sig åt att förfölja mig i diverse trådar men blev bortplockade när de gick långt över gränsen"
Jag som trodde AL hade tagit till sig något av vad som sagts i diskussionerna om debatten här. Man kan nästan få för sig att AL själv ligger bakom anmälningar av inlägg som kan tänkas vara obekväma för honom, men jag hoppas jag har fel i mina funderingar.
...sade AL efter att själv dragit igång debatten genom att peka ut medlemmar och sedan fortsatt med fler inlägg som riktar sig mot andra medlemmar här.
Att ni ens orkar diskutera en insnöad Dacia och Lada-mekaniker från Edsbyn när artikelbilden föreställer en av världens vackraste och bästa bilar övergår då mitt förstånd i alla fall.
Såg nya Range Rover Sport i Top gear igår, läcker! Den nya Sport är dessutom inte baserad på Discovery, utan är en ny och betydligt lättare konstruktion.
Skulle mycket väl kunna tänka mig en Range Rover, frugan vill ha en Defender (och kanske en Evoque som shoppingbil.. haha), synd att de är straffskattade så hårt.
EU-systemet drabbar naturligtsvis tillverkare som inte har småbilar på programmet, Tata får väl införa en "Nanoar" för att dra ner snittet...
Kan väl tycka att det är skit att man inför speciella regler för de som skött sig sämst?
Nu är det ju inte en modell som måste ner till 164gram utan det är ju ett snittvärde. En hybridversion måste därför bli väldigt snål för att ge skjuts åt dinosaurier som Defender mfl.
Men det går ju att göra snåla hybrider om man vill ( eller måste ) så man får kanske prata lite med de som kan?
http://www.plug-in-hybrid.nu/
På tal om Defender, så var det planer på att lägga ner tillverkningen för några år sen.
Men de fick fortsätta produktionen, när kunderna klagade. Det visade sig finnas ett större behov av robusta arbetshästar än vad man trodde.
Kanske var den inte omodern, utan mest tidlös...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.