Nästa artikel
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV
Nyheter

MG tillbaka i Europa med eldriven SUV

Publicerad 6 augusti 2019 (uppdaterad 7 december 2020)
Efter snart 15 års frånvaro i Europa är det ikoniska märket tillbaka. Nu riktar MG in sig på elbilsmarknaden.
MG, Morris Garage som grundades 1924 hör till de mest klassiska brittiska märkena. 2007 hamnade MG i kinesika Saic Motors ägo och har efter det enbart haft Storbritannien som marknad i Europa, men snart blir det ändring på detta.

Till hösten kommer MG att börja sälja den eldrivna modellen MG ZE SUV. Bilen har en batterikapacitet på 44,5 kWh och en räckvidd på 26 mil. Det ska ta 40 minuter att ladda batteriet från 0 till 80 procent via en laddare på 50 kW.

Bilen går från 0-100 km/h på 8,5 sekunder och når en topphastighet på 140 km/h. Motoreffekten ligger på 141 hästkrafter.

Modellen mäter i millimeter 4 314 i längd, 1 809 i bredd och 1 620 på höjden. Bagageutrymmet rymmer 448 liter. Batteripaketet är placerat i golvet och väger 280 kg.

MG ZS SUV kommer kommer också med teknik som autobroms, filassistans, dödavinkelnvarnare och adaptiv farthållare.

MG slopar traditionella bilhandlare och kommer enbart att sälja bilen online. Svenskt pris och lanseringsdatum är ännu inte officiellt. I Storbritannien kunde bilen förbeställas i juli och kostade då 21 495 pund (cirka 252 000 kronor). Det hyfsat skäliga priset berodde då delvis på statliga bidrag och lågt introduktionspris. 

Diskutera: Vad tycker du om MG ZE SUV?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-06 13:11
Reverend Benny

Designmässigt ser dom ut att ha ringt Kia baktill, Nissan rörande sidorna och Hyundai framtill.
Även interiören är sjukt lik någon bil jag suttit i nyligen, speciellt framför ratten, men kommer inte på vilken.

Intressant pris dock för specifikationen.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-06 13:11
Axa

Ser ut som en Qashqai i profil.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-06 13:15
Raphael

Bilhandlarna får det allt svårare. Frågan är om kunder vill köpa en bil utan provkörning? Men de kanske kommer tillhandahålla provkörningscentraler?

28 mil är som Hyundai Kona med 39 kWh batteri, men den är lite mindre. Högt luftmotstånd och hög vikt hämmar.

Jag skulle klara mig bra med +30 mils räckvidd, för i stort sett allt mitt resande. Avsaknad av 100 laddning och bara 50 är en brist på en ny bil nu när allt fler CCS-laddare blir 100 eller mer.

Några konkurrenter, som dock är lite mindre.

DS3 Crossback E-Tense (50 kWh), klarar 100 laddning CCS.
NEDC: 450 km, 10.6 kWh/100 km.
WLTP: 320 km, 14.8 kWh/100 km. 



Kia e-Niro (64 kWh)

WLTP: 455 km, 15.9 kWh/100 km. 



BMW i3 (120 Ah)

WLTP: 306 km, 15.4 kWh/100 km. 


#4 • Uppdaterat: 2019-08-06 13:41
ToRy

e-Niro är väl ungefär lika stor? Eller? Men den är väsentligt dyrare, om nu inte priset för MG:n springer iväg i Sverige.

Det här borde väl kunna bli en hit? Storlek som golfklass-plus, och ett potentiellt bra pris! Kanske litet under 300 kkr efter bonus?
Räckvidden en bit från vad andra har, men borde ändå räcka för många i de flesta situationer.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-06 13:57
Raphael

Vi vet inget om priset i Sverige än. Men genom att den inte kommer att säljas via ÅF utan bara via internet så innebär ju det lägre priser eftersom ÅF-marginalen försvinner. Frågan är om kunderna vill köpa bil på det sättet.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-06 14:03
Raphael

E-Niro säljs i Sverige endast med 64 kWh, men Kona finns med både 39 och 64. 39 versionen ligger på 360 000 kr före miljöbonus. Den har 28 mil i WLTP dvs liknande MG.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-06 14:25
ToRy

Rimligen bör de allra flesta vilja provsitta och -köra bilen före köp, men även om det inte finns ÅF så måste det väl finnas verkstäder för service och reparation? Där skulle man kunna ha bilar för provkörning också. Eller så har man litet mer fancy showroom i köpcentrum e dyl.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-06 14:26
Grosser

Intressant! Det är säkerligen en prisvärd (läs: premium-befriad) kärra. Den kommer säkert att hitta sina köpare.
Som elbil räknad lämnar den lite att önska, men för ett överkomligt pris kan man inte få allt.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-06 15:00
Raphael

Man behöver inte ha eget servicenät längre, nu kan ju Meca, Autoexperten, Mekonomen etc serva alla märken och garantier gäller.

#a • Uppdaterat: 2019-08-06 19:35
1

Nu kommer de.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.