Mercedes har i flera år legat i absoluta bottenligan när det gäller antalet återkallelser – och så blev det även under 2022, enligt nya siffror från EU:s gemensamma system Rapex som Vi Bilägare tagit del av.
Totalt gick biltillverkarna ut med 295 olika återkallelser förra året. Vissa var mer allvarliga än andra: det kan handla om allt från en plastdetalj i interiören som riskerar att lossna till motorhaveri med totalstopp som följd. Biltillverkarna kan i praktiken också själva avgöra om de ska gå ut med en återkallelse eller inte, åtminstone i viss mån. EU:s system för återkallelser är inte alls lika strikt och kontrollerat som i USA.
Drabbar större märken
Nästan en av fem återkallelser som gjordes förra året hade alltså Mercedes som avsändare. Därefter följer Peugeot, Toyota och Opel. Tre av märkena på topp-fem-listan ingår i Stellantiskoncernen.
Antalet återkallelser beror förstås också på hur många bilar och modeller som säljs, och därför rapporterar mindre märken betydligt färre återkallelser.
En återkallelse kan innebära att tillverkaren stressat fram en modell under tidspress. Men en återkallelse behöver inte alltid vara negativ: den visar samtidigt att tillverkaren tar ansvar och åtgärdar en modell som har en uppenbar brist. I Mercedes fall har tillverkaren dessutom flera gånger återkallat äldre bilar vilket är extremt sällsynt.
Kommentarer till artikeln (4)
- 12 januari 2023 Det är väl bra när en…
- 11 januari 2023 Har man lite koll så kan man…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.