Klistermärkena med så kallade QR-koder (Quick Response) kommer att sitta på insidan av tanklocket och på andra sidan av bilen, på B-stolpen, med start från i år.
Tanken är att räddningstjänsten ska kunna läsa av koden, en svartvitrutig kvadrat, med hjälp av en smart mobiltelefon och snabbt få information om hur bilen är uppbyggd och hur man lättast klipper upp karossen för att få ut skadade passagerare.
Informationen är specifik för varje bilmodell och bland annat anges placeringen av krockkuddar, batterier, bränsletank, elkablar och andra delar som räddningspersonalen inte vill komma åt med sina klippverktyg.
"Den här informationen kan rädda liv eftersom varje sekund är dyrbar i en nödsituation", skriver Mercedes i ett pressmeddelande.
Mercedes uppger också att man inte tar patent på idén med QR-koder på bilarna, utan uppmanar i stället andra biltillverkare att införa motsvarande system.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes initiativ?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mercedes ligger alltid steget före. Detta initiativet är verkligen beundransvärt.
Jag vet inte om jag håller med "Hackebush" helt. Det här verkar dock vettigt, bara andra hakar på så att det blir en standard.
Ok så nu måste all räddningspersonal köpa en iPhone eller Android. :)
Hur var det nu det hette? "There's an app for that".
Skulle bli förvånad om inte all räddningspersonal redan har mobiler i tjänsten. Vore väl nästan tjänstefel om de inte hade det.
http://media.opel.com/content/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2010/OPEL/11_02_opel_mobile_rescue.html
Undrar varför man ska trycka en kod, istället för beskrivnignen?
Motormännens riksförbund har redan erbjudit detta så deras medlemmar kan placeras på baksidan av solskyddet.
Vi ska vara rädda om de som hjälper till vid olyckor. Ingen inloggning behövs, så ladda ned en pdf fil med räddningskortet till din bil. Skriv ut den och placera bakom vänster solskydd.
http://www.motormannen.se/radgivning/raddningskort/raddningskort-hur.html
Initialt kan jag tycka att detta känns lite omständligt. Varför inte ha en hopvikt skiss i en klämma/ficka på tankluckans insida kombinerat med en liknande skiss i till exempel solskyddet så att räddningspersonalen kan komma åt skissen på flera platser i bilen? Som ett komplement skulle man ju kunna tänka sig en QR-kod på tankluckan. Rent arbetsmässigt bör det ju vara lättare att veckla ut en skiss än att börja stressa med en smartphone.
Sedan bör man skilja på tanklock och tanklucka: tanklocket sitter på tanken (alltså den delen som man skruvar av vid tankning) och tankluckan sitter i karossen och täcker tanken/tanklocket/tankanordningen.
M tycks hänvisa till ADACs Rettungskarten, som funnits i rätt många år och som kan skaffas på samma sätt. Mercedes innovation tycks vara en förenkling att snabbt få fram dessa online, vilket är berömvärt. En klisterlapp med QR-kod skulle förövrigt inte vara svårt att efterutrusta alla bilar med. Det kunde kanske lösas av M eller kommersiellt, att man för en rimlig kostnad kunde skaffa fram dels en QR-kod och dels ett kort att ha i solskyddet. Det kan räcka med att man uppger sitt bilnummer och de tar fram bilmodell via bilregistret. Det kräves vidare att internetadressen till räddningskortet är fast och inte ändras framgent. Förmodligen har just Mercedes hand om den sidan själv. Jag vet inte hur det fungerar här i landet. Vi kanske inte har full mobiltäckning/bredband överallt (för räddningstjänsten att ladda in räddningskortet på plats) och behovet borde då vara större än i Tyskland att det finns med i bilen, särskilt på ovanliga bilmodeller.
Hackenbush, åh de har säkert mobiler i tjänsten men är det "smartphones"?
Mercedes är inte alltid först. Räddningskort har jag laddat ner från Motormännen redan för flera¨år sedan. På min bil sitter det en dekal på framrutan och bakom solskyddet sitter själva skissen över bilen med alla krockkuddar utmärkta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.