I förra veckan fick Mercedes sin ansökan om att få använda systemet Drive Pilot godkänd av tyska myndigheter, före Tesla som ännu inte fått sin motsvarighet godkänd. Tesla har fått kritik för hur systemet marknadsförs.
Mercedes nya Drive Pilot-system kan ta hand om körningen själv på motorvägar i hastigheter på upp till 60 km/tim. Det rör sig alltså inte om ett system som kan användas i högre farter, utan det är snarare tänkt att användas i köer.
Mercedes system blir tillval på lyxmodellerna S-klass och EQS och räknas som ”nivå 3” på den internationella skalan för assistanssystem och självkörande bilar. Det innebär att bilen tar hand om gas, broms och styrning och att föraren kan släppa ratten, men föraren måste ändå vara beredd att ta över körningen när bilen varnar.
”Systemet gör det möjligt för föraren att släppa trafiken och fokusera på annat som att kommunicera med kollegor, skriva mejl, surfa på nätet eller slappna av och se en film”, skriver Mercedes i ett uttalande.
”Föraren kan skriva mejl, surfa på nätet eller slappna av och se en film”
Tonat ned löftena
Biltillverkarna har tidigare tävlat mot varandra för att uppnå helt självkörande bilar och kommit med olika löften för när tekniken dyker upp.
De senaste åren har dock utvecklingstakten sänkts. Mercedes uppgav förra året att utvecklingen av helt självkörande bilar prioriteras ned och ett utvecklingen av elbilar går före.
– Vi ställer inte upp i någon tävling som vi inte längre kan vinna, har en talesperson på Mercedes tidigare sagt.
Honda har tidigare fått ett liknande system godkänt i Japan, men det gäller bara ett fåtal bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 14 december 2021 Finns säkert väldefinierat…
- 14 december 2021 Som det står i artikeln:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.