De flesta stora biltillverkare har lanserat olika system för att bilen ska kunna ta hand om vissa delar av körningen under vissa förhållanden.
Det kan till exempel handla om Volvos Pilot Assist-system eller Teslas Autopilot som kan gasa, bromsa och styra så länge föraren är aktiv, vädret är bra och trafiken tillåter det.
Många bilmärken hade hoppats att lansera mer avancerade förarstödssystem vid det här laget men den här typen av teknik är dyr att utveckla och svår att testa under olika förhållanden. Dessutom kan vissa länder sätta käppar i hjulen i form av begränsningar i vad som tillåts på vägarna.
Bilen tar över körningen under vissa förhållanden och föraren kan titta på film
Nu har Honda lanserat ett nytt system, Sensing Elite, som gör lyxbilsmodellen Legend självkörande på nivå 3 på den så kallade SAE-skalan.
Det innebär att bilen tar över körningen under vissa förhållanden, till exempel i kökörning, och föraren kan ägna uppmärksamheten åt annat – som att titta på film. Men om bilen varnar måste föraren direkt vara beredd att ta över.
Läs också: Tesla i blåsväder igen: Autopilot inte självkörande
De system som finns i dagens bilar kräver att föraren på olika sätt är aktiv, till exempel genom att röra på ratten eller hålla ögonen på vägen. Det behövs inte med Hondas system som även övervakar föraren med en kamera och kan varna genom att till exempel skicka ut en vibration i säkerhetsbältet. Om föraren inte tar över stannar bilen och sätter på varningsblinkers vid sidan av vägen.
Systemet finns än så länge bara i en särskild version av Honda Legend som bara byggs i 100 exemplar. Sensing Elite-systemet är än så länge bara godkänt i Japan.
BMW har tidigare lovat att kommande modeller ska bli självkörande på nivå 3, och många hade förväntat sig att eldrivna toppmodellen iX skulle få tekniken. Så blev det inte. BMW har tvingats backa och skjuta upp lanseringen av systemet, och Honda kunde därmed smita före.
Läs också: BMW skjuter upp självkörande bil – Honda smiter före
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.