När det gäller ny batteriteknik till elbilar är intresset stort för så kallade solid state-batterier, som ska ha flera viktiga fördelar jämfört med dagens batterier. Men i väntan på solid state-batterierna ska Mercedes börja använda en ny typ av batteri med hög energitäthet i den eldrivna versionen av G-klass med start 2025.
Det handlar om ett batteri från uppstartsföretaget Sila Nanotechnologies som Mercedes investerat i och som har en kiselbaserad anod. Batteriet ska innehålla mellan 20 och 40 procent mer energi jämfört med ett lika stort och tungt konventionellt batteri.
Att ersätta grafit i dagens batterier med kisel innebär att biltillverkarna blir mindre beroende av Kina, och det är en teknik som även Tesla tittat närmare på. Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer kallar tekniken för en ”game changer”.
– Det tillåter oss att tänka i helt nya banor när vi utvecklar nya elbilar, säger han.
Det finns än så länge inga officiella uppgifter om Mercedes EQG, som G-klassen ska heta med eldrift.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 19 maj 2022 Så är det, och samma sak med…
- 18 maj 2022 "Det handlar om ett batteri…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.