Den utbredda chipbristen börjar bli ett allvarligt problem för biltillverkarna. Den dåliga tillgången på de populära halvledarna ställer till med störningar i hela produktionskedjan.
En lösning som flera biltillverkare tvingats använda är att helt enkelt dra in på olika funktioner och finesser som inte är helt nödvändiga. Peugeot har till exempel ersatt de digitala instrumenten med analoga i modellen 308, och General Motors tvingas bygga pickupen Chevrolet Silverado utan en särskild centralenhet i bränslesystemet som ska sänka förbrukningen i V8-motorn.
Nu kommer ännu fler exempel på hur biltillverkarna måste kompromissa för att över huvud taget kunna bygga bilar, skriver Automotive News.
Nissan har tagit bort navigationssystemet i tusentals bilar på den amerikanska marknaden medan pickupen Ram 1500 inte längre har den så kallade ”intelligenta” innerbackspegeln, som hjälper föraren hålla koll på döda vinkeln, som standard.
Renault har precis som Peugeot tvingats sätta de digitala instrumenten på paus i suv-modellen Arkana och ersätta dem med en mindre skärm utan navigationskarta, och köparna får heller ingen trådlös mobilladdare på vissa marknader.
Samtidigt står tusentals exemplar av Fords populära pickupmodell F-150 färdigbyggda i Detroit, men bilarna kan inte levereras på grund av chipbristen.
Läs också: Vi reder ut: Här är orsakerna bakom bilbranschens nya kris
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.