Nästa artikel
Mercedes: Förbränningsmotorer är fortfarande en kassako
Nyheter

Mercedes: Förbränningsmotorer är fortfarande en kassako

Publicerad 22 februari 2021
Ola Källenius vill inte fasa ut bensin- och dieselmotorerna ännu, uppger han i en intervju med Financial Times.

Flera stora biltillverkare har börjat diskutera när den sista modellen med förbränningsmotor ska byggas. Tidigare i år kom till exempel uppgifter om att Audi ska ta fram en plan för när bensin- och dieselmotorerna ska fasas ut.

Dessutom har exempelvis Volvo, Jaguar och Ford gjort klart att det är eldrift som gäller framöver – även om omställningen kommer ta tid.

Mercedes tänker inte släppa taget om förbränningsmotorerna lika enkelt. Märkeschefen Ola Källenius hävdar att bensin- och dieselmotorer är en kassako som kommer ge intäkter för att utveckla nya elbilar, och han vill inte fasa ut försäljningen av förbränningsbilar i förtid. 

– Vår affär kring förbränningsmotorer är extremt robust och producerar kassaflöden som vi investerar i framtiden, säger han till Financial Times.

”Vår affär kring förbränningsmotorer är extremt robust”

Det finns ingen anledning att sätta något exakt slutdatum för när sista förbränningsmotorn ska byggas, enligt Ola Källenius.

”För tidigt”

Mercedes plan är att ha en ”koldioxidneutral” bilflotta 2039, alltså om 18 år. Det innebär inte att bilarna kommer ha nollutsläpp, utan att Mercedes ska kompensera för de utsläpp som uppstår. Men Ola Källenius vill inte sätta något slutdatum för när sista förbränningsmotorn byggs.

– Jag tycker det är för tidigt att definitivt säga hur marknaden kommer se ut 2030. Men det är vårt jobb att sätta oss i en position att rikta oss åt den marknaden, säger han.

Mercedes första modell i den nya elbilsfamiljen, suven EQC, har sålt sämre än konkurrenten Audi e-tron och lanseringen av modellen i USA har skjutits på framtiden. Tidigare i år lanserades den mindre modellen EQA upp som bygger på samma plattform som A-klass med förbränningsmotor.

Laddhybrider var en viktig anledning till att Mercedes kunde sänka utsläppen så mycket på papperet under förra året.

Fyra nya elbilar

I år ska Mercedes visa upp fyra eldrivna modeller, bland annat flaggskeppsmodellen EQS.

Till skillnad från andra biltillverkare har Mercedes lanserat flera laddhybridmodeller med dieselmotorer och betydligt längre elräckvidd än konkurrenterna – uppemot tio mil. Det kommer hjälpa Mercedes att nå EU:s utsläppsmål även 2021, hävdar Ola Källenius.

En viktig anledning till att Mercedes officiella utsläppssiffra kunde sänkas under förra året var att märket storsatsat på försäljning av laddhybrider.

Läs också: Nya uppgifter: Mercedes räddas av laddhybrider

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.