Nästa artikel
Euro NCAP testar autobroms: Mercedes och Volvo mest effektiva
Nyheter

Euro NCAP testar autobroms: Mercedes och Volvo mest effektiva

Publicerad 29 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
För första gången har Euro NCAP testat aktiva säkerhetssystem som undviker eller lindrar en krock. Mercedes och Volvo får bäst resultat.

 

Säkerhetssystem som aktivt förebygger olyckor blir allt vanligare i nya bilar och tekniken har visat sig ha stor potential. Enligt forskning baserad på verkliga olyckor kan så kallad autobroms, som automatiskt aktiverar bromsarna om bilen är på väg att krocka, minska olycksrisken med ungefär en fjärdedel.

Men hur effektiva är biltillverkarnas olika system? För att ta reda på den saken har Euro NCAP tagit fram en serie nya testmoment. Momenten delas in i två kategorier, en för lägre hastigheter (City) och en för högre hastigheter (Inter-Urban).

I lägre hastigheter testkörs bilarna mot bakändan av en stillastående bil. I högre hastigheter testas bilarna i tre moment: körning mot ett stillastående fordon, körning mot ett långsammare fordon, och körning mot ett fordon som plötsligt bromsar.

Förutom autobroms utvärderas också kollisionsvarnare, som aktiverar en varningssignal om det finns risk för en kollision. Det görs med en robot som bromsar 1,2 sekunder efter signalen, vilket ska simulerara förarens reaktionstid.

Slutligen får bilarna ett betyg mellan 0 och 3 i kategorierna City och Inter-Urban. 0-1 betyder ”Tveksamt”. 1-2 betyder ”Tillfredsställande”. 2-3 betyder ”Bra”.

Åtta bilmodeller och deras säkerhetssystem ingår i den första testomgången och det är framför allt Mercedes E-klass (med systemet Pre-Safe Brake) och Volvo V40 (med systemet City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake) som utmärker sig positivt. Bilarna får höga betyg i både låga och höga hastigheter.

Betyg för alla testade bilar finns i högerspalten här intill. Mer detaljerade omdömen finns på Euro NCAP:s webbsida.

Från och med 2014 kommer Euro NCAP att testa aktiva säkerhetssystem på regelbunden basis och resultaten kommer att ingå i bilarnas säkerhetsbetyg.

Klicka på videofönstret ovan för att se hur testerna går till.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Resultat:

Bilarnas aktiva säkerhetssystem testas, om möjligt, i låga hastigheter (City) och höga hastigheter (Inter-Urban).

Betygsskalan sträcker sig mellan 0 och 3. 0-1 betyder ”Tveksamt”. 1-2 betyder ”Tillfredsställande”. 2-3 betyder ”Bra”.

Fiat 500L (City Brake Control):

City: 1,8/3

Ford Focus (Active City Stop):

City: 1,7/3

Honda Civic (Collision Mitigation Brake System):

Inter-Urban: 0,4/3

Mercedes E-klass (Pre-Safe Brake):

City: 3/3

Inter-Urban: 2,7/3

Mitsubishi Outlander (Forward Collision Mitigation):

City: 2,1

Inter-Urban: 1,9/3

Volkswagen Golf (Front Assist):

Inter-Urban: 2,2/3

Volvo V40 (City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake):

City: 2,9/3

Inter-Urban: 2,6/3

Volvo XC60 (City Safety):

City: 1,9/3

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-29 17:58
Raphael

Två modeller testas inter-urban men inte city, ska man tolka det som att de inte fungerar i city då?

#2 • Uppdaterat: 2013-10-29 18:41
keoh

Ett system som borde förbjudas...

#3 • Uppdaterat: 2013-10-30 07:29
hultarn

Shogun: ja, det där var ju intressant. Hur kan resultaten skilja så mycket?

keoh: varför skulle det förbjudas?

#4 • Uppdaterat: 2013-10-30 13:05
Henrik_gbg

hultarn: Tror keoh tänker så här: Att snart lämnar vi allt åt tekniken. Och det kan ju bli "farligt" om vi blir för passiva förare.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-01 17:36
Pi

Lite märkligt att "bara" Front Assist redovisas för Golf. Enligt VWs svenska hemsida har bilarna som säljs här även "City Emergency Brake" - alltså ett system som jobbar i de låga hastigheterna. Fast det kanske är olika på olika marknader....

#6 • Uppdaterat: 2013-11-04 12:39
Mistro

Så MB är alltså bäst på detta område?
Intressant då det för inte så länge sedan testades autobromsar i ett bilprogram.
I den tidigare versionen utav S-klass kunde man köpa till Autobroms för dyra pengar men systemet fungerade i prinicp inte bättre än det som sitter i Up! i låga hastigheter.

Idag är väl systemet snart i princip standard i de flesta MB och slår alltså även Volvo på fingrarna?

Tycker att det är bra med Autobroms men att det är lite tidigt att KRÄVA att tekniken skall vara standard även i småbilar men tekniken går ju som sagt fort framåt.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-08 09:10
Milton Waddams

Jag skulle gärna se en artikel i ViB om genomgång av säkerhetssystem. Vilka finns? Är de standard eller vad kostar de som "tillbehör"? Hur bra är olika system? I det sista fallet får man väl lita på Euro NCAP:s tester.

Har även tidigare funderat på hur äldre tekniker som ABS, antisladd/antispinn skiljer sig mellan olika märken och modeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.