Lika effektivt som krockkuddar och antisladd. Så beskriver försäkringsbolaget Folksam aktiva säkerhetssystem med automatiskt nödbroms efter att ha granskat 2 000 verkliga trafikolyckor.
På vägar med hastigheter upp till 50 km/tim minskar autobroms personskador vid påkörningsolyckor bakifrån med 64 procent. Dessutom beräknas var fjärde olycka kunna undvikas helt med autobroms i bilen.
– Tidigare studier har framför allt visat den olycksundvikande effekten av autobroms. Nu vet vi att den skadereducerande effekten är ännu högre på grund av det minskade krockvåldet i de krockar som ändå sker, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Problemet är bara att att autobroms inte kan väljas till tre av fyra bilmodeller på den svenska marknaden. Bara fem procent av bilarna har autobroms som standard.
– Om det vore lättare för bilköparna att välja autobroms så skulle det öka trafiksäkerheten radikalt, säger Anders Kullgren.
Diskutera: Borde Sverige lagstifta om krav på autobroms i alla nya bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Autobroms mer effektivt än väntat ... Det är tydligen rätt mycket som är "effektivare än väntat" för dessa skrivbordsjönsar. Det var likadant med Tingvall och ESP - han trodde ju som bekant inte att ESP skulle göra någon större nytta, men det dröjde inte så länge förrän han fick göra en pudel. *Suck*
Såg ett avsnitt av "Fifth gear" som ju är en sämre(?) kopia på pajasprogrammet "Top gear" där dom testade olika autobromssystem.
Man kollade VW Up, Volvo och MB.
Up klarade 25 km/t men kostade inte särskilt mycket ca 2500:- , Volvos system var avsevärt bättre men kostade ca 20000:-, Mercedes var dyrare men avsevärt sämre än Volvos.
Med andra ord: Förnyat bidrag till fortsatt forskning! Känns igen från en mängd olika områden. Ibland ligger forskningsrapporterna åt ett visst håll för att lättare medge forskningsbidrag. Det som förvånar här är hur man över huvud taget kan skriva en rapport på så litet material. Det är mer eller mindre uppenbart att man "tolkat" en hel del av variablerna.
Det var inte heller många bilar i ABS-bromsarnas barndom som hade det som standard.
Vänta några år så sitter autobroms i var och varannan ny bil.
saabnisse: tänkte också på det avsnittet, som visades i helgen. Var förvånad över att MB's system klarade det så dåligt.
En fundering:
parkeringshjälp kan ju "få spelet" när det blir smuts och snö (is) på sensorerna, hur hanterar autobroms såna förhållanden?
Det är ju inte alltid sommar och sol...
Du har rätt, blir det snö på park.sensorerna blir det ju ett väldigt tjutande, blir det samma sak med de här sensorerna?
Men det otäckaste tycker jag är att det blir ännu en felindikeringslampa som kostar skjortan att få släckt för att man ska få bilen genom besiktningen.
@argotik.
Det är värre än så
På hemsidan står under autobroms: .....med teoretisk ansats...........kan vi visa..... .....skulle kunna........
Med andra ord: bullshit.
Folksam är ute efter att få in autobroms "till varje pris" - alltid spar dom några kronor på minskade plåtskador.
Den stora vinsten beträffande personskador är naturligtvis färre och lindrigare whiplashskador i den påkörda bilen. Det är nog inte så svårt för försäkringsbolagen att se förändringar i skadefrekvensen. Systemen har funnits i 3 år i stor skala, så det bör finnas mycket erfarenhet av tillförlitligheten. Gissningsvis fungerar de förträffligt eftersom man så litet hört talas problem med dem. Lagstiftning -det är ju inte ens lag på ESP. Rabatt på bilförsäkringen verkar rimligt. Det är ju en minskning i försäkringsbolagens utgifter. Sen gör nog marknaden och självbevarelsedriften att det blir god täckning bland nybilarna utan lagstiftning. Sänkningen av av försäkringspremien övertalar de klentrogna.
Enligt den senaste studien så visar det sig att den "olycksundvikande effekten" är effektivare än väntat för en parkerad bil än en bil i trafik utrustad med autobroms.
Autobroms är nog bra på många sätt, speciellt om man är upptagen med andra saker under körningen, ungar, SMS, stereo osv, men vad sker om autobromsen slår till i en kurva där det råder ishalka?
Autobromsen kommer nog snart att ingå i standardutrustningen vid nybilsköp liksom vad som skedde medskivbromsarna.
Kommer i håg när Renault R 8 under 60-talet hade dekal i bakrutan med "Skivbromsar på alla 4 hjulen" som bevis på "avancerad" teknik.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.