Ett av problemen med vätgasbilar är att det fortfarande finns få mackar att tanka vid. Längs svenska vägar finns bara fem vätgasmackar, men fler är planerade.
I Storbritannien ska dock bensinkedjan BP tillsammans med Mercedestillverkaren Daimler bygga ett eget nät med vätgasmackar för lastbilar. Det är ungefär samma grepp som amerikanska Nikola vill ta genom att bygga ett eget nät med vätgasmackar i USA.
Daimler har visat upp flera prototyper för bränslecellsdrivna lastbilar som tankas med vätgas, men också ett antal batterieldrivna varianter som istället laddas med sladd.
Det nya nätverket ska bestå av 25 vätgasmackar till 2030. Vätgasen beskrivs som ”grön” och ska genereras med förnybar energi.
– Vätgasdrift kommer bli oumbärligt i framtiden, särskilt för koldioxidneutrala långdistanstransporter, säger Karin Rådström, vd för Mercedes lastbilsdivision.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 30 oktober 2021 Och hur ska vätgasen…
- 30 oktober 2021 Så enkelt är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.