Mercedes-Benz kommer att utrusta ”ett brett utbud” av sina modeller med ljusradar, eller lidar, de kommande åren. Det meddelade företaget i samband med ett event i Kalifornien på onsdagen.
Lidarsensorerna är en del i biltillverkarens satsning på ett nytt förarassistanssystem som ska göra bilarna självkörande på nivå 3, vilket innebär att bilarna är helt självkörande under vissa omständigheter.
Mercedes-Benz meddelade redan i januari att de ingått ett avtal med Luminar Technologies, samma Florida-baserade företag som ska leverera lidarsensorer till bland andra Volvo och Polestar.
Nu meddelar företagen en dramatisk utökning av samarbetet. Medan det i januari var aktuellt att bara utrusta en av Mercedes dyrare modeller med lidar ska tekniken nu monteras i ett flertal olika bilar.
Luminar säger att avtalet med Mercedes är större än alla deras andra samarbeten med biltillverkare sammanlagt. För att möta efterfrågan ska de bygga en ny fabrik i Asien som nästan uteslutande kommer att leverera sensorer till Mercedes.
Efter nyheten rusade Luminars aktiekurs med över 25 procent.
Huvudfokus med samarbetet blir i första hand att få fart på produktionen och minska kostnaderna. Traditionellt har lidarsensorer varit väldigt dyra, och kan kosta hundratusentals kronor styck. Luminars målsättning är att få ned kostnaden till omkring 5 000 kronor för förarassistanssystem, eller 10 000 kronor för sensorer till helt självkörande bilar.
Lidar är en akronym för Light Detection and Ranging. Tekniken fungerar enligt samma princip som radar men använder laserljus i stället för ljudvågor för att skanna omgivningen, vilket ger den mycket bättre precision och räckvidd.
Luminars takmonterade modell kallad Iris använder laser med nära infrarött ljus, och sägs vara bra på att upptäcka små och lågreflekterande föremål. Sensorn ska kunna upptäcka ett barn eller ett djur på vägen 250 meter framför bilen. För stora och ljusa föremål är räckvidden upp till 500 meter.
Huruvida lidarsensorer är nödvändiga i självkörande bilar eller inte har varit en vattendelare i branschen. Medan företag som Waymo och Cruise, som utvecklar självkörande taxibilar, använder lidar som en del i en hel armada av sensorer menar Tesla att både radar och lidar är onödigt. Teslas självkörande teknik förlitar sig i stället helt och hållet på vanliga kameror i ett system de kallar Tesla Vision.
Enligt The Verge går det trots detta rykten om att Luminar även har ett samarbete med Tesla.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 26 februari 2023 Nja, Mercedes gör nog…
- 25 februari 2023 Det här var väntat. Gjorde…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.