På klimatkonferensen COP26 har flera bilmärken skrivit under ett avtal om att sluta sälja nya förbränningsbilar 2040, och att fasa ut dem på ”ledande marknader” till 2035. Bland biltillverkarna som skrivit under finns Volvo Cars, Ford och General Motors. Men Volkswagen, BMW och Toyota har inte skrivit under.
Mercedes har tidigare inte velat sätta något fast slutdatum för förbränningsmotorerna, något som den tyska koncernen dragits inför domstol för. Mercedeschefen Ola Källenius har tidigare inte varit öppen för att sätta något fast slutdatum.
– Vi måste flytta debatten bort från när vi bygger den sista förbränningsmotorn, det är inte relevant, har han tidigare sagt.
”Parkeras i garage”
Nu gör Ola Källenius alltså helt om och skriver under den gemensamma överenskommelsen. På tidningen Automobilwoches kongress förklarade han varför.
– Jag skrev under eftersom vi antar att kunderna i premiumsegmentet kommer ha snabbare tillgång till laddinfrastruktur. Den stora majoriteten av Mercedesbilarna kommer parkeras i garage som ofta kan utrustas med laddbox, sa han.
Innan laddinfrastrukturen är mer utbyggd ska Mercedes fortsätta satsningen på laddhybrider.
– De är en del av lösningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.