Mercedes ska investera miljardbelopp i utvecklingen av nya elbilar de kommande åren. Det har börjat märkas i form av de eldrivna modellerna i den så kallade EQ-familjen.
Men flera av Mercedes konkurrenter satsar också på vätgasdrift och syntetiska bränslen för att hålla liv i förbränningsmotorn. Mercedes siktar på att fasa ut förbränningsmotorerna till 2035, även om utvecklingschefen Markus Schäfer uppger att det kanske inte blir så.
– Det finns ingen tvekan alls om eldriften, men man måste inse att det finns regioner som inte kommer ha gått över helt till eldrift då, säger han i en intervju med Autogazette.
”Det finns ingen tvekan alls om eldriften”
På sikt vill Mercedes använda mindre och effektivare batteripaket i elbilarna än i dag. Det sänker både kostnaden, utsläppen och tjänstevikten.
– För att göra det behöver vi effektivare batterier och det kommer ske stora framsteg i energitäthet framöver. Ett bättre laddnätverk behövs också. Men innan dess behöver vi fortsätta använda stora batterier.
Senare i år ska Mercedes börja bygga suv-varianterna av elbilarna EQS och EQE. Men märket fortsätter också fokusera på laddhybrider – en teknik som exempelvis Skoda kritiserat hårt.
– Laddhybrider med lång elräckvidd är fortfarande väldigt attraktiva. Vi har förbättrat räckvidden från tre till sex och nu över tio mil. Om jag kan köra helt på eldrift till vardags är det ett stort steg mot elmobilitet. Men på lång sikt kommer elbilen vinna. Det tror vi.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 13 april 2022 tror samma sak
- 13 april 2022 hx30 skrev: Varför säger han…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.