Mercedes står inför tuffa utmaningar och koncernchefen Ola Källenius brottas bland annat med coronapandemin och ett för litet elbilsutbud jämfört med flera konkurrenter.
Under tisdagen presenterades en plan för hur Mercedes storsatsning på elbilar ska se ut. Den innehåller bland annat lyxmodellen EQS, mellanklassmodellen EQE samt suv-varianter av de båda modellerna.
Men det går inte bara att satsa utan att samtidigt bromsa någon annanstans i koncernen. Mercedes ska sluta bygga bilar med manuell växellåda och minska antalet förbränningsmotorer.
Det är inte särskilt många som väljer en Mercedes med manuell låda i dag, och därför ska märket nu ta bort alternativet helt. Det blir alltså automatlåda som gäller i framtiden.
– Vi måste minska komplexiteten, som ökar kostnaderna, säger utvecklingschefen Markus Schäfer.
Tyska biltillverkare har länge haft enormt många varianter av varje modell med långa tillvalslistor. Det är för dyrt och svårhanterat. Därför minskas nu antalet alternativ ned.
– Vi kommer ha en mer modulär strategi och minska antalet tillval ordentligt, säger Markus Schäfer.
Det finns inga exakta siffror eller uppgifter kring när de manuella växellådorna ska vara helt utfasade eller hur många förbränningsmotorer som ska vara kvar i utbudet.
Läs också: Mercedes avslöjar elbilsplanerna: ”Vi ska ta ledningen”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Litet elbilsutbud jämfört med många konkurrenter? Alla konkurrenter har väl i princip bara en endaste modell vilket Mercedes också har i EQC. Audi har e-tron, Volvo har precis kört igång XC40, Jaguar har I-pace, Lexus har väl ingen idag men UX kommer väl inom kort som elbil och BMW har den ålderstigna och lite säregna i3 även om ix3 är på gång inom kort. Mercedes verkar ju ha problem, men inte är det att utbudet av elbilsmodeller är mindre än konkurrenternas i dagsläget.
Naturlig utveckling med tanke på att modellfloran har vuxit till något oöverblickbart, med oräkneliga "klasser" och bilarnas tekniska komplexitet likaså. Och vem kan reparera dessa bilar med tanke på komplexiteten och hur ska reservdelshållningen se ut med en miljon artikelnummer
Smart att ta bort den manuella lådan - helt onödig idag, tycker jag (och många med mig).
Minska storleken på förbränningsmotorn också.
På tiden att manuella lådor fasas ut hör till museet Förr hade man startvev också...
Apropå komplexa lösningar så har min MB med kombination av bensin och eldrift en automatlåda med nio växlar. Jag antar att det är nödvändigt när man bara har 700 Nm att öka farten med.
Har kört manuell i alla år fram tills för ett år sedan. Automat är riktigt bekvämt och skönt men manuell är så mycket roligare.
Slutade med manuella lådor för 10 år sedan, och nu med elbilens frammarsch så lär det inte bli fler som köper något med manuell låda. Dock är automat dyrare i många fall, detta borde tillverkare ändra på om man nu vill fasa ut manuella lådor till fördel automatväxlat.
F1 bilar har väl automatlåda sedan länge? Många kör ju som om de hade en.
Kommer ju inte bli billigare att äga en Tysk bil för att tillvalslistan minskat... :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.