Den drivs av bränslecellsteknik men det är också möjligt att köra suven på el.
Mercedes tror att laddbara vätgasfordon är framtiden. De har därför stoppat i drivlinan i en GLC, som visas i förproduktionsform nästa vecka i Frankfurt. När föraren inte vill eller kan köra på vätgas i GLC F-Cell går det istället att ta hjälp av batteriet. Bilen är alltså utsläppsfri, förutom det vatten som sipprar ur avgasröret vid vätgasdrift.
Vätgas-GLC:n har genomgått utförliga krocktester och ingenjörerna har placerat tankarna mellan fordonsaxlarna. De påstår därför att bilen är lika krocksäker som en bil med konventionell drivlina.
Det finns inga ingående specifikationer om den laddbara vätgasbilen, men det bör komma i samband med att Frankfurtsalongen slår upp portarna nästa vecka.
Diskutera: Vad tycker du om en laddbar vätgasbil – är det en bra idé?
Vätgas-GLC:n har genomgått utförliga krocktester och ingenjörerna har placerat tankarna mellan fordonsaxlarna. De påstår därför att bilen är lika krocksäker som en bil med konventionell drivlina.
Det finns inga ingående specifikationer om den laddbara vätgasbilen, men det bör komma i samband med att Frankfurtsalongen slår upp portarna nästa vecka.
Diskutera: Vad tycker du om en laddbar vätgasbil – är det en bra idé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan vara en bra idé om de vänder lite på konceptet och använder bränslecellen som räckviddsförlängare. Dock tror jag att räckvidden för elbilar hinner bli riktigt lång innan infrastrukturen för vätgas hunnit byggas ut och då blir vätgas bara en parentes.
"När föraren inte vill eller kan köra på vätgas i GLC F-Cell går det istället att ta hjälp av elmotorn."
Eh, vad jag vet drivs alltid en bränslecellsbil framåt av en elmotor. Möjligen kunde citatet ha lytt 'När föraren inte vill eller kan göra på vätgas går det istället att ta hjälp av det laddningsbara batteriet'.
Det är bara att gratulera Vidstige - här har du din drömbil! :-)
Det blir väl dock till att vänta på vätgasinfrastrukturen...
Det kommer att krävas en väldigt stor vätgasbehållare om man ska kunna ta sig mellan tankställen i Sverige.
Detta blir svårt vad gäller infrastrukturen men att kanske nu biltillverkarna har tröttnat på politikernas spel och drämmer vätgasbilen i bordet och att politikerna de kan inte förneka storheten och fördelarna utan har att lyda.
Vätgasdrift är så stort och världsomvälvande så halleluja om att det kommer att vi raderar nära på alla våra dags aktuella bekymmer i en smäll om att så tillåts vill säga....
Väntar på vätgasbil! Tror denna åtminstonde i norrländskt klimat, har större förutsättningar än el-bilar! Vore intressant att veta hur effekten på el-bil minskar vid kyla kontra vätgas?!
Effekten ändras nog inte så mycket att det påverkar körbarheten varken för batteribilen eller vätgasbilen medan körsträckan minskar med 40-50 % för batteribilen vid några minusgrader och blir nästan oförändrad för vätgasbilen.
Usch. Jag tycker bäst om bilar som jag klarar att byta tändstiften på själv. Alla åtta.
Facits mekaniska räknemaskiner var oxå väldigt bra en gång i tiden......
Toyotas vätgasbil kan även förse villan med elström vid strömavbrott, även om villan är eluppvärmd. Och kanske även grannens hus.
Det hade varit häftigt om man gjorde som pinjong säger och vänder på konceptet. På så sätt så skulle man kunna bygga en bil med flera typer av räckviddsförlängare (bensin, biogas, vätgas) som är anpassade för respektive marknad och de bränslen som finns där. Fast vad vet jag, det är kanske precis så dom tänkt, att bränslecellen är en range extender.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.