Alliansens partiledare skriver på Dagens Nyheters debattsida i dag att man har kommit överens med fyra stockholmskommuner och landstingen om en utbyggnad av tunnelbanan. Dessutom ska kommunerna bygga 78 000 nya bostäder.
För tunnelbanans del innebär det nio nya stationer, vilket kräver investeringar på 25,7 miljarder kronor. Alla parter i överenskommelsen ska vara med och betala – men det ska även Stockholmsområdets bilister.
Den del av notan som skickas till bilisterna består av utökad trängselskatt. I dagsläget finansierar trängselskatten projekt som till exempel Förbifart Stockholm och enligt överenskommelsen väntar nu mer och dyrare trängselskatt för att även finansiera den nya tunnelbanan.
Upp till 35 kronor
Det innebär bland annat att trängselskatten på Essingeleden ska införas redan 2016, vilket är tidigare än vad som sagts, med en högsta avgift på 30 kronor. Dessutom ska den högsta avgiften i innerstan höjas till 35 kronor från dagens 20 kronor.
Enligt debattartikeln bygger den höjda trängselskatten även på miljöhänsyn och dagens trängsel. Alliansens partiledare menar att skatterna ska leda till mindre köer och kortare restider, vilket gagnar miljön och ökar resorna med kollektivtrafiken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tunnelbanan behöver byggas ut men denna utbyggnad ger inget större flöde genom getingmidjan Gamla Stan.
Ett utbyggnad i form av en tunnelbaneringled ger ökad kapacitet över Saltsjön/Mälarn samt förbättrade tvärförbindelser, med sträckning tex Danderyds Sjukhus-Lidingö-Nacka-Skarpnäck-Huddinge-Skärholmen-Ekerö-Vällingby-Kista-Sollentuna-Danderyds Sjukhus med lämpliga anslutningar till befintlig tunnelbana och pendeltåg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.