Mazda har hittills bara lanserat en elbil och ingen laddhybrid. Det har länge ryktats om en elbil med räckviddsförlängare i form av en wankelmotor, men den har ännu inte blivit verklighet.
Framöver tror Mazdas forskningschef Christian Schultze att biobränslen och syntetiska så kallade e-bränslen blir viktiga, och kompletterar eldriften snarare än konkurrera med den.
– E-bränslen kan användas på både existerande bilar och framtida bilar. Att ha två vägar kommer ta oss till koldioxidneutralitet snabbare och bättre, säger sa han på tidningen Autocars konferens nyligen.
Han erkänner att förbränningsmotorer visserligen inte är lika tysta som elmotorer, men snabbladdning kan å andra sidan vara problematiskt och krångligt i vissa fall för elbilen.
– Låt oss använda styrkorna hos respektive teknologi för att driva på mot koldioxidneutralitet snarare än att satsa allt på en teknologi.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 29 november 2021 Uppfattningen att E-bränslen…
- 26 november 2021 Tror jag stenhårt på. Att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.