Nästa artikel
Mazda 787B körde om alla konkurrenter – och blev förbjuden
Backspegeln

Mazda 787B körde om alla konkurrenter – och blev förbjuden

Publicerad 3 september 2023
Uppstickaren Mazda lyckades sätta alla stora racingnamn på plats under 24-timmars på Le Mans för 30 år sedan. Läs historien om bilen som förbjöds efter en enda seger.

I racingvärlden är det vissa biltillverkare som ständigt återkommer. Porsche och Audi har till exempel lagt beslag på flest segrar i 24-timmars på Le Mans, även om ”uppstickare” som Toyota och Peugeot utmanar mellan varven.

Längre ned på listan över 24-timmarsvinnare finns Mazda, som bara stått som segrare en enda gång. Men det var med en extremt imponerande bil som verkligen utmanade jättarna på hemmaplan – och som strax därefter förbjöds.

Motorn kan bli lättare, kompaktare och mer högvarvig

En lockelse med 24-timmarsrace är att det är ett utmärkt tillfälle att testa och visa upp ny teknik. På senare tid har till exempel hybriddrift blivit vanligt, men Mazda beslutade sig för att använda en annan teknik som märket försökt sig på flera gånger tidigare, nämligen en rotationsmotor.

Den typen av motor utvecklades av ingenjören Felix Wankel och kallas därför wankelmotor. Den har inga vanliga cylindrar utan en rotor som cirkulerar. Motorn kan bli lättare, kompaktare och mer högvarvig jämfört med en vanlig förbränningsmotor med konventionella cylindrar.

Tuffa modellen Cosmo Sport var starten till Mazdas satsning på Le Mans.

900 hästkrafter

Resan mot vinsten på Le Mans 1991 började redan på stenhårda 84-timmarsracet (!) Marathon de la Route på Nürburgring 1968. Där ställde Mazda upp med två wankelmotoriserade Cosmo Sport. En av bilarna tvingades bryta efter 82 timmar men den andra lyckades komma i mål på fjärde plats efter tre och ett halvt dygn och 970 mils körning.

Olika privatteam ställde upp i flera andra tävlingar både i Japan och andra länder med wankelbilar. Mazda lanserade den egna satsningen Mazdaspeed med egna bilar som körde flera prototypbilar, bland annat i 24-timmars på Le Mans.

I början av 1990-talet tog Mazda fram 787-modellen som byggde vidare på den tidigare 767. Wankelmotorn på 2,6 liter kunde leverera 900 hk, men det begränsades till 700 för att förbättra driftsäkerheten. Karossen byggdes i kolfiber och kevlar.

Förarna satsade allt

1990 tävlade Mazda på Le Mans med tre 787-bilar varav en av dem kördes av Stefan ”Lill-Lövis” Johansson. Bara en av dem klarade sig i mål, på 20:e plats.

Besvikelsen var stor, men 1991 tog ingenjörerna i från tårna med en nysatsning. De lyckades bland annat få till ett undantag från reglerna vilket innebar en tillåten vikt på 830 kilo istället för 1 000 kilo som för andra bilar i klassen. Å andra sidan tvingades Mazdabilarna starta långt bak.

Få hade nog vågat hoppas på vinst för Mazda, men chefsingenjören var övertygad om att motorerna skulle hålla – och dessutom vara snåla – och bad förarna gå ”all in”.

Det gav utdelning: Mazda 787B kunde passera mållinjen på första plats med en snitthastighet på 205 km/tim efter 362 varv och 493 mil, vilket var nytt rekord. De övriga bilarna kom på sjätte respektive åttonde plats.

Förbjöds året efter

1992 förbjöds bilar med rotationsmotor från 24-timmars på Le Mans. Ett försök med vanlig förbränningsmotor med cylindrar gick inget vidare och wankelbilarna pensionerades.

Ibland dyker Mazda 787 upp på olika bilevent och då bjuder den på ett soundtrack som ingen annan racerbil. Lyssna själv i klippet här ovan.

Läs också: Japanska tidsresan – så känns veteranerna att köra

Mazda 787B 1991

Kaross: Kolfiber och kevlar

Vikt: ca 850 kilo

Motor och prestanda (tävlingsspec): R26B, 700 hk vid 9 000 r/min, 607 Nm vid 6 500 r/min

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.