Enligt tidiga uppgifter har Mazda haft problem med bromsenergi-återvinningen i-Eloop på modellerna 3, 6 och CX-5. Nu idag damp de officiella uppgifterna ned hos Mazda i Sverige. Vad det handlar om är ett problem med den mjukvara som håller koll på laddningen i bilen.
De Mazda CX-5 som sålts i Sverige påverkas inte av felet. Däremot kommer 908 Mazda 6 och 153 Mazda 3 återkallas, vilket ägarna borde få reda på nu i dagarna. Problemet kan uppkomma när bilarna körs i exempelvis tungt regn eller under andra förhållanden som får generatorremmen att slira.
Det leder till ett felmeddelande som får styrenheten att stänga av laddningen för att undvika skador på el-systemet. Bilen meddelar då föraren att fel uppstått och att en verkstad behöver uppsökas.
– Det är inget allvarligt problem utan det beror på att parametrarna för felmeddelande är för snäva, säger Stefan Sandberg på Mazda Sverige.
Åtgärden på tar cirka en timme enligt Mazda själva men om bilägaren inte får problemet åtgärdat kan batteriet ladda ur och bilen stanna.
Diskutera: Vad tycker du om Mazdas problem med laddsystemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha..riskokaren är verkstadsbil redan som ny det hade man inte förväntat sig av biltillverkare som sägs vara problemfria. Så nu gör japanen VAG sällskap som verkstadsbil nice.
Och du tror inte samtliga moderna bilar idag får uppdateringar i sin mjukvara vid service?
Säger inte att det är en bra utveckling att "mjukvaru-patch" samhället blir en normalitet, men samtidigt är det något som vi kommer att behöva lära oss leva med då kraven på att få ut produkter snabbare på marknaden ökar.
Reverend Benny@ det står ju "Problemet kan uppkomma när bilarna körs i exempelvis tungt regn eller under andra förhållanden som får generatorremmen att slira". Vad har det med mjukvaran att göra? när det i själva verket är bilarna som inte klarar att köras vid regn?
Om du LÄSER artikeln så ser du att det blir ett felmeddelande när remmen slirar lite och att det är PARAMETRARNA för felmeddelandet som är för snävt ställda. Detta ordnas genom en uppdatering av mjukvaran. Det är alltså inte det faktum att remmen slirar lite utan att elektroniken reagerar för kraftigt på det och stänger av laddningsregulatorn.
Att det ska vara så svårt att läsa och förstå??
FLAC@ Jodå, jag förstår men hade de inte testat bilarna innan de släppte ut de? att det ö.h.t ska komma vatten på remmen är inte acceptabelt då också saltslask kan leta sig in och orsaka rost, bilen är 2014 och den har ingen underspolningsskydd eller effektiv sådan?
Känns inte som det är så mycket att oja sig över. Det värsta som kan hända är att man får ett felmeddelande.
Det jag faktiskt inte gjort ;)
Känns fortfarande som ett rätt litet problem jämfört med vad många andra tillverkare har, även om det givetvis är en fläck på solen ;)
Alltså sedan-versionen av 6:an är verkligen snygg!
Måste ju ändå vara billigare för tillverkarna, oavsett vem det är, att göra bilarna ordentligt från början och slippa backjobb...
Var ju inga allvarliga saker i alla fall...
Hej true believer! Men är det inte lite som att kasta sten i ett glashus när man själv kör en Fransk bil ? Jag menar statistiken rosar väl inte Franska bilar. ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.