Det har tagit drygt tio månader för den svenska Mazdaorganisationen att ordna till en rostskyddsbehandling, men nu är det äntligen dags att lämna in vår Mazda6.
Långtestbilen är en av de första som kom till Sverige, innan Mazda hade fått igång rostskyddsverkstaden i importhamnen Zeebrugge. Där sprutas numera rostskyddsmedel i balkar, hålrum, dörrar, huv och baklucka. På vår bil ska jobbet göras av en auktoriserad Mazdaverkstad i Stockholm.
Utan extrabehandling är rostskyddet tämligen klent på Mazda6. Vår rostskyddsexpert ger bara en tvåa i betyg. När hålrummen sprutats med vax kan omdömet höjas till en trea på den femgradiga skalan.
Än har vi bara gjort en service och det dröjer 600 mil till nästa. Intervallen är 2 000 mil.
Modell: Wagon 2,5 Optimum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 313 000 kr
Aktuell körsträcka: 2 890 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,8 l/100 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
" När hålrummen sprutats med vax kan omdömet höjas till en trea på den femgradiga skalan."
Vad kan betyget höjas till då rostskyddsbehandling utförts i Zeebrugge?
Nu först? You are too late!! :-((
Mazda kommer alltid att rosta, för att Mazda betyder "rostig" på svenska. Hehe.
Hur vet man säkert om ens Mazda 6 fick den där extra behandlingen? Är det något man kan se själv?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.