Försäkringsbolaget har frågat drygt 3 000 bilägare om tidpunkten för däckbyte. Var femte, 21 procent, svarade att de skruvar på vinterdäcken kring den 1 december. Från och med samma datum kräver svensk lag att personbilar rullar med vinterdäck om det är vinterväglag.
Dan Falconer, motorexpert på If, tycker att det i många fall är alltför sent att byta till vinterdäck den 1 december. Det gör bilisterna ovana när halkan väl kommer, säger han.
– I början på vintersäsongen ser vi mängder av krockar där vinterdäck saknats. Fler borde kolla termometern istället för almanackan när de ska byta sina däck, säger Dan Falconer.
If presenterar också statistik som visar att antalet vagnskador ökade med 12,4 procent under november 2010 jämfört med oktober samma år. Sena däckbyten kan vara en anledning, enligt försäkringsbolaget.
– Det är bekymmersamt att många uppfattar 1 december som lämpligt datum för däckbyte, säger Dan Falconer. Naturligtvis är det väder och väglag som bör avgöra tidpunkten när det är dags för vinterdäcken. Den som fortfarande har sommardäck när novemberhalkan slår till utsätter både sig själv och andra för onödiga risker.
Diskutera: När byter du till vinterdäck?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att byta när halkan och snön redan är framme är ganska dumt, då man skall rugga upp däken. Därför byter man lite innan vintervädret kommer.
jag bytte för tidigt enligt mig själv. Men jag hade någon som tjatade.......;)
Jag bytte den 6:e November. Det har inte varit någon snö än, men nattfrost och halka på morgongen i sänkor.
Förr brukade jag alltid sitta och titta på väderprognosen innan jag bytte. Men för 4 år sedan vaknade jag upp en morgon och hade 2 dm snö på vägen. Kändes inte så jättekul att byta till vinterdäck kl 6 en onsdagsmorgon. Sedan dess byter jag alltid lite tidigare.
Du Rustan, det är inte roligare kl 7 en fredagsmorgon.
Än har inte halkan slagit till här men trots att SMHI pratat om plusgrader för veckor framöver så saltas det som aldrig förr!
Saltet blir snorhalt och hinner inte försvinna från vägen och ut i naturen innan näsla lager läggs på vägen.
Halkan av saltet gör att vi måste sätta på DUBBdäcken i förtid vilket antagligen är vägverkets önskan.
att det bli större risk för olyckor med hal asfalt och att dubbdäck biter sämre på torr asfalt skiter de i.
MVH IQ
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.