Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Bilens vinterdäck Gislaved Frost är tillverkade sent 2004, och företaget som byter och lagrar däcken anser det vara dags att köpa nya, inte på grund av slitage (min årliga körsträcka ligger på nivå 500 mil, med övervikt för sommartid) utan med hänvisning till att däckens gummiblandning styvnar med åren vilket påverkar exempelvis bromssträckan negativt.
Frågan gäller i vilken grad däckens ålder (speciellt dubbade vinterdäck) kan påverka trafiksäkerhet/bromssträcka oberoende av slitage. Hur stora skillnader kan tänkas förekomma mellan olika däcktillverkare?
Örjan i Umeå
SVAR:
Vinterdäck som förvaras svalt och mörkt under sommaren kan användas i många år. Prestanda är alltid sämre hos ett vinterdäck än hos ett sommardäck, därför måste detta kompenseras med ett annat körsätt.
Visar dina däck inte upp några skador eller sprickor bör de fungera ytterligare några år.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Klicka här för att läsa årets test av dubbdäck och friktionsdäck.
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är test av detta som vi vill se. Ett test med nya, 3 år gamla med 1500 mil kösträcka samt 6 år gamla med 3000mil körsträcka av samma fabrikat och motsvarande modeller. Först då kan man se hur ålder och körsträcka påverkar funktionen.
Ja tycker att alla vi som köper dubbdäck ska ha en eloge eftersom de är vi som gör att galningarna me dubbfria däck oxå kan ta sig fram, det e ju vi som ruggar upp isen år dem!!!!
Jag tror att gamla "Statens provningsanstalt" er likn gjorde ett så´nt test, men jag hittar det inte just nu på nätet (leta gärna reda på den, någon!). Resultatet var i alla fall att det mesta av eftervulkningen (viktigaste orsaken till att däcken hårdnar) sker spontant och inom de första 6 månaderna. Därefter händer inte så mycket, och det enda man behöver göra är att varje höst "riva av" det yttersta däckskiktet med lite barmarkskörning. Då är däcken OK igen.
Själv drar jag ner körstilen från "daredevil" till "crazy" med däckens ålder och slitage. Skämt åsdio (halvt om halvt) - min körstil retar normalt gallfeber på sportbilstöntarna som ska "sladda" om till varje pris. Själv kör jag tungt lastad med tung utrustning flera gånger mellan Sverige och kontinenten i en SUV. Dumnisse bakom irriterar sig på mig efter att ha upptäckt mig på 10 meters avstånd (!!!?), trots att fanstyget borde ha sett mig flera hundra meter innan, och tvärnitar rakt upp i min röv, för att sedan under "fingervisning" och tutning köra om och sedan försvinna i fjärran. Vem f-n är det som inte kan köra bil?
500 mil?? kan man köra så lite!! Då är min fråga till sig istället, är det värt att ha en bil, säkert billigare att gå med i någon typ av bilpool där du hyr bil när du behöver den...
500 mil kör jag nästan i månaden!!
Det som gör att däcken hårdnar genom ålder är andelen naturgummi.
För ca femton år sedan var det nästan bara Michelin som hade stor andel syntetiskt gummi i däcken, andra aktade sig noga för detta, det var svårt att få dem tillräckligt mjuka vid lägre temperatur.
Men fördelen var att de inte hårdnade med åldern.
Idag har de flesta däcktillverkare stor andel syntetgummi i däcken och de åldras inte lika mycket.
Men det är klart att det är viktigt för däckhandlarnas plånböcker att hålla fast vid att man inte ska köra med gamla däck.
Och är det någon som mätt hårdheten på ett däck och jämfört med samma däck efter några år?
Ang PP:s inlägg:
Det finns ganska många pickupper inom jord och skogsbruk med så låga årliga körsträckor.
En bidragande förklaring är skattemyndighetens hårda krav på körjournal och högst 100 mil privatkörning om året vid högst 10 tillfällen, allt för att slippa förmånsvärde!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.