Den svenska statens bilar ska bli miljövänligare. Från den 1 februari köper staten endast in miljöbilar. Det kan infrastrukturminister Åsa Torstensson avslöja i dag.
- Det är viktigt att staten går före i omställningen. Färdriktningen är klar. När myndigheterna handlar upp taxiresor eller hyrbilar är det miljöbilar som gäller, säger Åsa Torstensson enligt TT.
Den svenska staten satsar på att göra sin fordonspark mer klimatvänlig. Från den 1 februari ska samtliga fordon som köps in vara miljöfordon. Tidigare har reglerna varit att 85 procent av personbilarna skulle vara miljöbilar - men nu skärps alltså reglementet.
- Det är viktigt att staten går före i omställningen. Färdriktningen är klar. När myndigheterna handlar upp taxiresor eller hyrbilar är det miljöbilar som gäller, sade Åsa Torstensson.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson hoppas att staten kan leda utvecklingen mot ett större miljötänkande i samband med resor - och tror att andra myndigheter kommer att följa detta.
- Hela den offentliga sektorn bör gå före vad gäller säkerhets- och miljötänkande, och jag vill också berömma alla de kommuner, landsting och privata företag som är goda föredömen i de här frågorna, säger Åsa Torstensson.
Alkolås i fokus
Staten kommer även att öka satsningen på alkolås. Inom tre år ska minst 75 procent av statens bilar vara utrustade med alkolås.
Den svenska staten satsar på att göra sin fordonspark mer klimatvänlig. Från den 1 februari ska samtliga fordon som köps in vara miljöfordon. Tidigare har reglerna varit att 85 procent av personbilarna skulle vara miljöbilar - men nu skärps alltså reglementet.
- Det är viktigt att staten går före i omställningen. Färdriktningen är klar. När myndigheterna handlar upp taxiresor eller hyrbilar är det miljöbilar som gäller, sade Åsa Torstensson.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson hoppas att staten kan leda utvecklingen mot ett större miljötänkande i samband med resor - och tror att andra myndigheter kommer att följa detta.
- Hela den offentliga sektorn bör gå före vad gäller säkerhets- och miljötänkande, och jag vill också berömma alla de kommuner, landsting och privata företag som är goda föredömen i de här frågorna, säger Åsa Torstensson.
Alkolås i fokus
Staten kommer även att öka satsningen på alkolås. Inom tre år ska minst 75 procent av statens bilar vara utrustade med alkolås.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra!
Vilken definition av miljöbil kommer att användas?
Det börjar ju äntligen röra på sig när det gäller utbudet och det finns ett flertal olika alternativ att välja mellan allt från dieselbilar med partikelfilter, vanliga bensinbilar med låg förbrukning och låg halt koldioxidutsläpp till etanol (som är en god övergångslösning som alternativ till bensin men knappast framtidens drivmedel) och elhybrider. Eller varför inte hoppas på en comeback för biogasen vilken är en personlig favorit. Volvo var ju tidigt framme inom detta område men man (Ford?)beslutade att lägga ned sin produktion av biogasbilar...
Det låter bra att staten tar ansvar: De borde köpa bilar som gynnar svensk industri: SAAB och Volvo och som drivs på etanol eller gas. Miljöbilar en bil som går på alternativt bränsle tex den svenska etanolen som jmf med bensin är minst 77% renare. Se www.OKQ8.se Bilen och åtföljande reservdelar får ej ha transporterts runt halva jorden som tex Toyota. Det är inte miljövänligt i sig med en miljöbil som fraktats 1000 tals mil lika lite som det är miljövänligt att köpa sk KRAV märkt ketchup som kommer från södra Europa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.