Lynk & Co 01 byggs för närvarande i kinesiska Luqiao. I slutet av nästa år blir det tillverkning även i Europa.
XC40:s släkting 01 kommer att börja tillverkas i Europa 2019.
Volvos ägare Geely har startat ett nytt märke, Lynk & Co. Första bilen, kort och gott kallad 01, säljs för närvarande i Kina och sätts ihop i fabriken Luqiao, där den delar tillverkningslina med Volvos småsuv XC40. De båda bilarna är baserade på samma plattform, CMA.
Nu berättar Volvo att Lynk & Co-bilar ska börja byggas även i Europa och det blir i slutet av nästa år som det drar igång . Även här kommer kusinerna XC40 och 01 dela tillverkningslina och platsen för europaproduktionen är förlagd till belgiska Gent.
— Vi ser en stor potential för detta nya varumärke när det nu tar sig in på den europeiska marknaden, och vi är glada över att kunna stödja Lynk & Co genom Volvos tekniska och industriella expertis, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Diskutera: Tror du att Lynk & Co kommer att framgångsrikt i Europa?
Nu berättar Volvo att Lynk & Co-bilar ska börja byggas även i Europa och det blir i slutet av nästa år som det drar igång . Även här kommer kusinerna XC40 och 01 dela tillverkningslina och platsen för europaproduktionen är förlagd till belgiska Gent.
— Vi ser en stor potential för detta nya varumärke när det nu tar sig in på den europeiska marknaden, och vi är glada över att kunna stödja Lynk & Co genom Volvos tekniska och industriella expertis, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Diskutera: Tror du att Lynk & Co kommer att framgångsrikt i Europa?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Succé?
Ett nytt märke "från Volvo" kan nog väcka lite uppmärksamhet. Speciellt om det är europabyggt. Och de ligger väldigt rätt trendmässigt. Succé är kanske svårt att sia om men tror nog det kommer gå bra. Speciellt nu när Volvo verkar trappa upp sina egna priser kan ett eget lite budgetvänligare märke nog ta andelar.
Nja, jag var nog snarare lite ironisk.
Men med ett lägre pris än motsvarande Volvo och i stort sett samma bil så skulle hellre överväga Lynk. Nackdelen är väl andrahandsvärdet.
Men vad är det för bil på bilden? Ser ut som en ännu mer grotesk Nissan Pjuke.. Haha det var det fulaste på länge.
Prissättningen blir problematisk, likvärdiga bilar, vem "tar" vem?
Synd den fick ett så trist namn... Ligger inte direkt behagligt i munnen. Väljer nog hellre än Kia, som är lättare att säga. ;-)
Av bilder jag sett ser interiören trevlig ut. Synd utsidan blev som den blev... En lågpris Volvo är ju onekligen en trevlig tanke, när nu Volvo drar iväg i pris, men jag känner mig ändå lite tveksam... Få se om jag ändrar mig efter en provkörning.
Axa, "Nackdelen är väl andrahandsvärdet."
Det bör väl inte vara något problem, bilen ska ju inte säljas, den är ju till för att prenumerera på.
Efter prenumerationstidens utgång skrotas den, det finns alltså ingen andrahandsbrukare på bilen!
Va är de som händer bland bilentusiasterna i gamla svedala, här lovordas och beröms rumänska lågprisbilar kinesiska plastdäck och på detta kinesiska bilar, de kunde man inte tro för tio år sedan, märkligt är de bara priset som avgör ?
Saabnisse
Jag gissar på att det efter prenumeration går att köpa loss bilen, precis som vid leasing eller andra typer av prenumerationer.
..och därmed är det ett icke-problem.
För den förste ägaren har restvärdet satts redan i leasingavtalet. Skulle dessutom andrahandsvärdet visa sig lågt är det bara till fördel för en ev nästa ägare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.