När jag klämt och känt en stund hittar jag några ledtrådar som pekar mot Volvo, till exempel är rattspakarna bekanta, men också inredningen har en egen stil. Kanske är framstolarna det tydligaste släktbandet. På Volvovis är sätena kroppsriktigt uppbyggda och, helt enkelt, väldigt bekväma.
Faktum är att 01 delar grundkonstruktion (den så kallade CMA-plattformen) med Volvo XC40. Minst 80 procent av delarna är gemensamma. Den största skillnaden i hårdvara är att 01 är nio cm längre än XC40. Benutrymmet i baksätet är nästan slösaktigt stort. Lastrummet är enkelt inrett men rymligt. Prismässigt ska Lynk & Co ligga lägre än Volvo och överlag är inredningsmaterialen av enklare sort, men inte så att det känns billigt. Tvärtom framstår kupén som ombonad och väl sammansatt. Att tillverkningen sker i Kina märks inte, om nu någon skulle sätta likhetstecken mellan ”Made in China” och dålig byggkvalitet.
Instrumenteringen är digital och det går att välja mellan olika gränssnitt som är mer eller mindre spejsade. Pekskärmen i mitten är tydligt vinklad mot föraren och lätt att sköta. Till skillnad från XC40, där nästan allt styrs via pekskärmen, finns fysiska reglage för klimatanläggningen.
"01 beter sig tryggt och förutsägbart. Märket må vara oprövat men det finns inget hokus-pokus över själva bilen."
Lynk & Co är noga med att påpeka att provbilen är kalibrerad för Kina. Chassit är avstämt för att handskas med kinesiska vägar med många skarvar och skrovlig yta (det låter väl ungefär som Sverige?). Sättningen är ganska mjuk, vilket tillåter en del krängning. I gengäld är rullkomforten behaglig. Styvare fjädring är dock att vänta på bilarna som ska säljas i Europa.
Provkörningen är kort men visar att 01 beter sig tryggt och förutsägbart. Märket må vara oprövat men det finns inget hokus-pokus över själva bilen. Priset i Kina är motsvarande cirka 200 000 kr. En bil byggd med Volvodelar för de pengarna låter intressant men det återstår att se var den svenska prisnivån hamnar.
Bilen går att köpa på vanligt sätt men Lynk & Co satsar stort på ”prenumeration”, en slags utökad leasing där många fasta kostnader ingår. Exakt hur det hela ska fungera är fortfarande oklart. Vad ingår egentligen och hur ser villkoren ut?
Och menar företaget verkligen allvar med att bilar som ingår i prenumerationsupplägget ska skrotas efter bara några år? Det låter som miljöslöseri utan dess like.
Diskutera: Vad tycker du om Lynk & Co 01?
Pris, från kr: 202 000 i Kina, pris för ”prenumeration” ännu inte fastställt.
Säljstart: Nu i Kina, 2019–2020 i Sverige.
Mått, cm: L 451/B 191/H 169.
Markfrigång, cm: 20.
Bagagevolym, l: 509–1 440.
Tjänstevikt, kg: 1 720.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 969 cm3, max effekt 180 hk (134 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 264 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km.
Konkurrenter: VW Tiguan, Nissan Qashqai, Mazda CX-5, Kia Sportage med flera.
Plus: Lägre pris än Volvo, bra utrymmen, trygga köregenskaper, säkerhet.
Minus: Flera oklarheter, svensk lansering dröjer.
Vad nytt? Mellanstor suv från nytt bilmärke.
För vem? Den som hellre betalar per månad än köper sin bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.