Nästa artikel
Loeb kör Citroën C-Elysée WTCC
Nyheter

Loeb kör Citroën C-Elysée WTCC

Publicerad 25 juli 2013 (uppdaterad 26 juli 2013)
Här är niofaldiga rallymästaren Sébastien Loebs nya bil. 2014 tävlar fransmannen i en 380 hästkrafter stark Citroën C-Elysée WTCC.

Nästa år byter Citroën och Sébastien Loeb grus mot asfalt och börjar köra standardvagnsserien WTCC, World Touring Car Championship.

Bilen Sébastien Loeb kommer att ratta blir en racinganpassad Citroën C-Elysée, som bland annat breddats och försetts med 18-tumshjul och en rejäl vinge bak.

Under huven har den franska tillverkaren monterat samma maskin som finns i Loebs nuvarande rallybil, det vill säga en turboladdad och direktinsprutad 1,6-litersmotor som via en sexväxlad sekventiell låda levererar 380 hästkrafter till framhjulen.

I Sverige är Citroën C-Elysée ett okänt namn. Modellen säljs endast på tillväxtmarknader, bland annat i Östeuropa, Nordafrika och Asien.

Citroën, som vill bli mindre beroende av den hårt konkurrensutsatta och dalande bilmarknaden i Västeuropa, hoppas att bilvalet ska stärka intresset kring märket.

– Kalendern för WTCC bjuder på deltävlingar i Sydamerika, Marocko, Kina och Ryssland, kort sagt på racingbanor runt hela världen, WTCC kan därför bidra till att öka kännedomen om vårt märke på de nya marknaderna, säger vd Frédéric Banzet.

Diskutera: Kommer Citroën och Loeb lyckas i WTCC?

LEXUS

En elbil är på gång från Lexus med planerad premiär under nästa år. En ny generation av mellanklassedanen IS är också på gång. Möjligen kommer den 2020, men det kan också dröja något år till.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-25 14:03
Peter E

En bidragande orsak till modellvalet kan ju vara att just denna modell passar bäst in i WTCC-reglementet. Förmodligen mycket bättre än om man hade valt en minibuss...*L'

#2 • Uppdaterat: 2013-07-25 14:05
Peter E

För övrigt så har Loeb varit en favorit på rallyvägarna i många år..hoppas det går bra för honom i WTCC också...

#3 • Uppdaterat: 2013-07-25 14:46
Raphael

Eftersom Renault kan göra en F1 av Espace så kan säkert Citroën göra en WTCC av en Picasso. Här är Renaults racerversion av sin minibuss:
http://www.youtube.com/watch?v=uklB0fgRkfQ

#4 • Uppdaterat: 2013-07-25 14:49
Raphael

Valet av C-Elysée handlar mest om marknadsföring, man vill pusha just för den specifika modellen och höja statusen för Citroëns sedanmodell för budgetmedvetna människor. Annars finns det ju många andra lämpliga alternativ hos Citroën att köra motorsport med..

#5 • Uppdaterat: 2013-07-25 14:52
Peter E

Raphael....läs på lite om fordonsdynamik och fysiska lagar innan du tror att en minibuss skulle hävda sig i WTCC... :)

#6 • Uppdaterat: 2013-07-25 14:57
Peter E

Såg på en annan bilsida att Citroen tydligen valt denna modell just med tanke på aerodynamiken..+ marknadsföringsorsak.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-25 15:13
Raphael

Peter E, det handlar mest om motorer - och man kan absolut designa en snabb och dynamisk minibuss. Jag misstänker att du inte ens kollade på klippet med Renaults racing minibuss. Man tar ju inte en standardmodell, utan gör en ny bil som får en egen ny kaross och som bara har vissa yttre likheter med en existerande modell. Marknadsföring, PR. Aerodynamiken kan man fixa till på vilken modell som helst. Man hade kunnat köra med C5 om man hade velat, den har bra aerodynamik... eller varför inte DS4? Finns många alternativ. Nej, detta handlar om marknadsföring och PR för att höja statusen för en Citroëns billigaste modeller. Och det behöver ju inte vara något fel i sig...

#8 • Uppdaterat: 2013-07-25 15:19
Peter E

Nej Raphael, man kan inte fixa till en minibuss aerodynamiskt och får den att gå som en *vanlig* bil.
Det är omöjligt.
Den har och kommer alltid ha ett större luftmotstånd.

Aerodynamik är det viktigaste på en tävlingsbil.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-25 15:34
Raphael

Peter E, jag har inte skrivit att man kan fixa till aerodynamiken på en minibuss så att den blir som en vanlig bil så jag förstår inte vad det är du svarar på. Däremot skrev jag att man kan fixa till aerodynamiken på vilken bil som helst, och det jag menar med det är att man kan få det tillräckligt bra. Jag inledde dessutom med att skriva att det mest handlar om motorer. Jag tror absolut att man kan göra en minibuss konkurrenskraftig, men nu valde Citroën inte att göra det utan de valde en annan modell. Ja, och varför inte? Picasson är en etablerad variant och modell, den har bra rykte, de säljer bra. Det vore inte så mycket PR-vinst att köra fram den. Det finns andra modeller i sortimentet som behöver mer PR än PIcasson menar jag...

#a • Uppdaterat: 2013-07-25 16:11
Peter E

Citroen valde att inte använda en minibuss för att de vet mer än du gör Raphael..
De vill inte förlora om de tävlar vilket de skulle göra med en minibuss, det är inget som jag hittar på för det vet Citroen mycket väl.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.