Nästa artikel
Ljud i elbilar: Så säger reglerna – detta gäller
Nyheter

Ljud i elbilar: Så säger reglerna – detta gäller

Publicerad 3 mars 2023
Alla nya elbilar måste ge ifrån sig ett konstgjort ljud i vissa hastigheter, enligt EU:s regler. Men det finns fortfarande elbilar på vägarna som inte behöver låta. Vi Bilägare reder ut hur reglerna ser ut.

Låta eller inte låta? Det är frågan – som inte är helt enkel att besvara.

Alla elbilar tillverkade från 1 juli 2021 måste avge ett konstgjort ljud i färd upp till 20 km/tim och under backning. Syftet är att höja trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

EU-kravet gäller alltså bara nya bilar som registrerades från och med den 1 juli 2021, och något krav på retroaktiva åtgärder finns inte. Men trots EU-bestämmelserna som togs fram 2019 råder en viss tveksamhet kring om elbilar behöver låta eller inte under färd, för att ge oskyddade trafikanter en möjlighet att uppfatta när en elbil närmar sig.

Bo Nilsson är utredare vid Transportstyrelsen. Han säger att systemet för elbilsljud, AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), är reglerat genom EU-förordningen 540/204, men att reglerna ger visst utrymme för undantag.

– Det finns vissa undantagsmöjligheter för bland annat osålda fordon under en begränsad period efter det, säger han.

Han förstår till viss del att det kan råda förvirring kring om en elbil måste låta eller inte.

– Införandet av AVAS är väldigt komplicerat, då det görs i lite olika steg, där kraven på funktionen ser lite olika ut. Framför allt gällande möjligheten att stänga av AVAS eller att kunna pausa funktionen.

”Ljudet ska ändras med fordonets hastighet”

Den grundläggande bestämmelsen i EU-förordningen säger dock att en elbil ska klara att generera ett kontinuerligt konstgjort ljud som är enkelt igenkännbart som ett fordon.

– Ljudet ska ändras med fordonets hastighet, motsvarande ljudet från en bil med förbränningsmotor. Lätet ska genereras från stillastående till 20 km/tim framåt samt vid backning, förtydligar Bo Nilsson.

Inom fordonsindustrin ser lösningarna för att möta detta lite olika ut. Vanligast är förstås ett konstgjort ljud som påminner om en ljudet från en förbränningsmotor.

Sedan finns det tillverkare som tagit kravet ett steg längre. Dit hör Volvo Lastvagnar. När EU-kravet var ett faktum införde lastbilstillverkaren fyra konstgjorda ljud för sina eldrivna lastbilar. Olika ljud för olika sorters situationer, som acceleration, inbromsning och backning.

– Vår målsättning har varit att ta det bästa av två världar och inte eftersträvat att den ska låta så likt en diesellastbil som möjligt, förklarade Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef vid Volvo lastvagnar i en intervju med Dagens Industri strax efter att EU-kravet trädde i kraft.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 4 mars 2023 Pi skrev: Det är väl normalt…
  • 4 mars 2023 Pi Ja, vilket ökar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.