Redan till i år trodde vi att många av de elbilar som tillverkarna visat på senare tid skulle nå den svenska marknaden. Förseningar har dock inträffat, främst på grund av marknadsmässiga prioriteringar.
Ny "superpremie"
Eftersom Sverige varit ett av de få länder i Europa som inte aktivt subventionerat introduktionen av elbilar, har också många tillverkare valt att påbörja lanseringen av sina nya elektriska modeller i andra länder.
Nu verkar läget emellertid förändras och regeringens utlovade ”supermiljöbilspremie” om 40 000 kronor väntas sätta fart på elbils-försäljningen också hos oss.
Nissan Leaf har redan börjat säljas på kontinenten och är en av kandidaterna till titeln ”Årets Bil”. Leaf konkurrerar utrymmesmässigt med bilar i Golf-klassen. Den rymmer fem personer och är enligt Nissan världens första elbil som redan från början tagits fram för masstillverkning och inte är konverterad från bensindrift.
Batteriet är av typ litiumjon och ska ge upp till 16 mils räckvidd. Nissan har bestämt att priset ska ligga under. 30 000 euro efter subventioner, vilket skulle innebär ett svenskt pris om cirka 320 000 kronor.
Transportbil med eldrift
En annan kandidat till titeln Årets Bil är Mitsubishi och franska PSA:s elektriska samarbetsprojekt Mitsubishi i-MiEV/Peugeot Ion/Citroën C-Zero. I grunden är det microbilen Mitsubishi I, en fyrsitsig, bakhjulsdriven liten citybil med motorn bak, som har byggts om för eldrift.
Även här används litiumjon-batterier. De laddas fulla på sex timmar och ska sedan räcka till 150 kilometers körning. I Japan testas också ett snabbladdningssystem som fyller batterierna på cirka 30 minuter. Priset lär hamna över 300 000 kronor.
Renault satsar hårt för att kunna leverera sina första elbilar till i Sverige under nästa år. Till att börja med erbjuds två modeller, Fluence ZE, som är en elektrifierad version av Megane med sedankaross samt den lilla transportbilen Kangoo Express ZE.
Priserna är redan klara. Fluence kostar 266 750 kronor exklusive batteriet. Det hyrs ut för en kostnad av 799 kronor per månad. Kangoo Express kostar 194 000 kronor exklusive moms och batteri. En månadskostnad för detta tillkommer med 699 kronor per månad exklusive moms.
Elbilarna är utsläppsfria men den begränsade räckvidden gör att de inte passar alla. Mot slutet av 2011 väntas den första plugg in-hybriden anlända – Opel Ampera. Amperan är i grunden en elbil som försetts med en liten bensindriven hjälpmotor för längre räckvidd.
Litiumjonbatteriet räcker för max sex mils körning. Därefter kopplas hjälpmotorn in. Opel har ännu inte sagt något om priset men vi gissar att det hamnar kring 350 000 kronor. Även Volvo jobbar med att utveckla en plugg in-hybrid tillsammans med Vattenfall, baserad på nya Volvo S/V 60.
Den lär dock inte hinna blir färdig till nästa år. Möjligen premiärvisas den mot slutet av 2011 för lansering under 2012.
Första dieselhybriden
Honda fortsätter bredda sitt program av hybridmodeller. Eftersom både Insight och CR-Z baseras på småbilen Jazz, är det föga överraskande att nu också Jazz kommer i hybridversion. Bensinmotorn på 88 hästkrafter kompletteras av en liten elsnurra på 14 hästar.
Därigenom sjunker bensinförbrukning och CO2-utsläpp från 0,53 liter/mil och 125 gram/km till 0,44 liter/mil och 104 gram/km. Honda har lyckats installera batteriet utan att behöva inkräkta på utrymmet för passagerare och bagage.
Prismässigt siktar Jazz mot att bli Sveriges billigaste hybrid. Vi gissar att priset kommer att ligga under 220 000 kronor.
Peugeot kommer under 2011 att introducera marknadens första dieselhybrid. Det blir i en fyrhjulsdriven version av crossovern 3008, där framhjulen drivs av en dieselmotor på 2,0 liter och 163 hästkrafter medan bakhjulen drivs av en elmotor på 37 hästkrafter.
Tillsammans ger det höga prestanda men en låg förbrukning på 0,38 liter/mil och ett CO2-utsläpp på 99 gram/km. Peugeot har ännu inte publicerat något pris men vi gissar att 3008 Hybrid 4 kommer att kosta cirka 300 000 kronor. Senare kommer även den läckra sportcoupén RCZ med Hybrid 4-systemet.
Känt är också att även Peugeot experimenterar med plugg in-varianter av konceptet.
Diskutera: Blir elbilen ett intressant alternativ under 2011?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att den här artikeln kan sammanfatta läget på elbilssidan:
http://edn.dn.se/dn-ssf/edn/files/20101127/bilaga/30250596.htm
Personligen tror jag att det kommer att dröja minst tjugo år innan elbilen kan konkurrera ekonomiskt med en konventionell förbränningsmotordriven bil.
Visserligen blir bilen miljövänligare med el-drift men elen måste ju produceras någonstans och det är fortfarande ganska miljövidrigt vilken sort produktion man än har. Och en annan aspekt är att på vintrarna i Sverige är det ju kris med el så fort det blir lite minusgrader, hur skulle det då bli om alla skulle börja ladda elbilsbatterier? Det enda vettiga alternativet i Sverige är nog hybrid bil. Men då måste först räckvidden vid eldrift bli lite bättre.
Nja, elbilar är nog ingenting för nordiska förhållanden. Bristen på el samt räckvidden är det största nackdelarna. Fungerar säkert i Stockholm, men ute i verkligheten där det kan vara 10-20 mil till jobbet, sjukhuset, affärer etc kommer dessa elektrifierade fordon att falla platt. Varför satsas det inte på drivmedel som Sverige är självförsörjande på? Exempelvis gengas, ingen utveckling på detta område har skett på många decennier. Mycket märkligt kan tyckas.
Javisst Gösta , utvecklingen på gengasdrift har stått still, men även om det är ett miljöneutralt drivmedel så tror jag inte att många vill köra på det, det blir alldeles för mycket arbete.
Men det finns ju vettiga alternativ, biogas!
Ett suveränt praktisk taget miljöneutralt dribmedel som är lika enkelt som att köra på bensin eller diesel.
Enda problemet är ju att bilarna blir dyrare i inköp eller att det kostar en del att konvertera bef. fordon.
Samt det primära problemet att staten ser till att det byggs ut tillräckligt med tankställen.
Men det är dit subventionerna ska gå, inte till något som var omodernt för hundra år sedan och som inte kunde hävda sig då utan statliga subventioner och som inte kan göra det idag.
Statliga subventioner till en elbilssatsning innebär att alla de som inte tror på elbilar och alla de som inte kan ha elbilar av en eller annan anledning ändå måste vara med och betala för dem.
Elbilar som inte kan kostnadskonkurrera är dödsdömda.
Kan bara instämma i Saabnisses inlägg
Med alla dessa elbilar. Vilken skatt ska nu de styrande komma med för att kompensera för bortfallet av bensin-och dieselskatt. Gå efter batterivikten?
De styrande i Sverige har säkert inte några som helst problem med att hitta på en ny skatt för att täcka upp förlusterna på bensin och diesel. Detta är ju dessutom ett utmärkt tillfälle att höja skatterna lite till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.