Lexus har börjat sälja märkets första helt eldrivna modell, UX300e, och visat upp den nya laddhybriden NX450h+.
Men trots att märket nu börjat rulla ut modeller med laddsladd är det fortfarande ”vanliga” bensinhybrider utan laddkontakt som är i fokus.
– Många har inte möjlighet att ladda regelbundet i uttag eller laddbox, säger Lexus Europachef Pascal Ruch, som tidigare jobbade på Volvo Cars som chef för produktplanering, till sajten Edison.
”Vi behöver faktiskt inte elbilar för att nå utsläppskraven”
Pascal Ruch påpekar också att Lexus är ett globalt företag och omställningen till eldrift går inte lika snabbt överallt.
– I Europa är koldioxidutsläppen från vårt modellutbud de lägsta någonsin, så vi behöver faktiskt inte batteridrivna bilar för att uppnå utsläppskraven. Om fyra eller fem år kan dock världen se annorlunda ut, men i dag är vi redan ett helt grönt bilmärke, säger han.
Senare i år ska Lexus visa upp en ny elbil som bygger på plattformen IEA. Den är särskilt anpassad för batterieldrivna Toyota- och Lexusmodeller.
– Vi har den högsta kundnöjdheten i Europa, bland annat för att kunderna är extremt nöjda med hybriddriften. Andra drivlinor måste därför ha minst samma nivå.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.