Nytt koncept visualiserar biltillverkarens framtida vägval. Fram till 2025 kommer det lanseras 10 nya eller uppgraderade modeller som är hybrider, elbilar eller laddhybrider.
LF-Z Electrified Concept är utrustad med ett litiumjonbatteri på 90 kilowattimmar, vilket uppskattas ge en räckvidd på 60 mil enligt WLTP.
Bilen använder sig av en speciell teknik i det elektriska drivsystemet som Lexus kallar Direct4. Det tillåter bilen att skicka ut exakt rätt mängd vridmoment till varje axel och varje hjul individuellt. Andra finesser är utfällbara dörrhandtag, kameror istället för sidospeglar, nyckel i mobilen, head up-display med förstärkt verklighet, samt en inbyggd AI-assistent i infotainmentsystemet som lär sig av förarens preferenser och körmönster.
Bilen använder sig av en speciell teknik i det elektriska drivsystemet som Lexus kallar Direct4. Det tillåter bilen att skicka ut exakt rätt mängd vridmoment till varje axel och varje hjul individuellt. Andra finesser är utfällbara dörrhandtag, kameror istället för sidospeglar, nyckel i mobilen, head up-display med förstärkt verklighet, samt en inbyggd AI-assistent i infotainmentsystemet som lär sig av förarens preferenser och körmönster.
Huruvida LF-Z kommer bli en produktionsbil låter Lexus vara osagt, men vi kan förvänta oss att utseende och funktioner mynnar ut i verkliga modeller. Lexus europeiska produktchef Spiros Fotinos vill inte avslöja om det är Toyotas nya elbilsplattform som ligger till grund för konceptet.
– Det är ett fordon som skulle kunna baseras på den, men jag kan inte kommentera om den gör det. Vi ska däremot bygga en elbil på e-TNGA-plattformen, säger han.
Lexus har redan presenterat elbilen UX 300e, men den är alltså inte byggd på e-TNGA, vilken är en plattform utformad för elbilar från början. Förutom Lexus planerar även Subaru att använda e-TNGA till en kommande elbil.
– Det är ett fordon som skulle kunna baseras på den, men jag kan inte kommentera om den gör det. Vi ska däremot bygga en elbil på e-TNGA-plattformen, säger han.
Lexus har redan presenterat elbilen UX 300e, men den är alltså inte byggd på e-TNGA, vilken är en plattform utformad för elbilar från början. Förutom Lexus planerar även Subaru att använda e-TNGA till en kommande elbil.
I och med presentationen av LF-Z Electrified gav Lexus också några ledtrådar om hur deras framtid kommer att se ut. De 5 närmaste åren kommer det att presenteras 20 nya eller omdesignade modeller, varav 10 av dem är elektrifierade på något sätt. Det kan alltså innebära såväl hybrider som laddhybrider eller elbilar.
Redan under 2021 kan vi förvänta oss två nya modellintroduktioner.
– De är fantastiska och representerar ett steg framåt för Lexus, säger Spiros Fotinos.
2025 räknar Lexus med att kunna erbjuda någon typ av elektrifierad variant i alla modeller och vid samma tid tror man att hälften av försäljningen kommer att utgöras av laddhybrider, hybrider och elbilar.
Det verkar också finnas rum för utvecklingen av vätgasdrivna bilar.
– Som alla vet är bränslecellsteknologi viktig för oss. Lexus arbetar på det och det kommer att fortsätta vara en del av vår strategi, säger Spiros Fotinos.
2050 förväntar sig Lexus att ha uppnått koldioxidneutralitet, bland annat genom att se över vilken miljöpåverkan materialen som används i fordonen har.
Redan under 2021 kan vi förvänta oss två nya modellintroduktioner.
– De är fantastiska och representerar ett steg framåt för Lexus, säger Spiros Fotinos.
2025 räknar Lexus med att kunna erbjuda någon typ av elektrifierad variant i alla modeller och vid samma tid tror man att hälften av försäljningen kommer att utgöras av laddhybrider, hybrider och elbilar.
Det verkar också finnas rum för utvecklingen av vätgasdrivna bilar.
– Som alla vet är bränslecellsteknologi viktig för oss. Lexus arbetar på det och det kommer att fortsätta vara en del av vår strategi, säger Spiros Fotinos.
2050 förväntar sig Lexus att ha uppnått koldioxidneutralitet, bland annat genom att se över vilken miljöpåverkan materialen som används i fordonen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.