Nästa artikel
Latin NCAP – nytt krocktest i Sydamerika
Nyheter

Latin NCAP – nytt krocktest i Sydamerika

Publicerad 20 oktober 2010 (uppdaterad 20 oktober 2010)
Bilar som säljs i Sydamerika ska från och med nu krocktestas av Latin NCAP. Första testerna visar ett närmast katastrofalt resultat.

Nu presenteras Latin NCAP, en ny organisation för krocktester i Sydamerika.

– Vi introducerar Latin NCAP eftersom vi vill se en dramatisk förbättring när det gäller krocksäkerhet för bilar från vår region, säger nytillträdde chefen Nani Rodriguez.

Bilarna ska testas med samma metod och betygskala, mellan en och fem stjärnor, som används av europeiska systerorganisationen Euro NCAP.

Låg säkerhet
I samband med presentationen av Latin NCAP avslöjades även de första resultaten. Nio populära modeller har krockats och resultatet kan inte beskrivas som glädjande.

Värst är kinesiska Geely CK som tilldelas noll stjärnor för i det närmaste obefintligt skydd för föraren och att karossens riskerar att kollapsa vid kollision.

Flera av de testade bilarna var inte utrustade med krockkuddar.

Första omgångens krocktestade bilar:

Geely CK 1 1.3, utan krockkuddar
Vuxenskydd: 0 stjärnor
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Dåligt förarskydd för samtliga kroppsdelar. Karossen kollapsar vid kollision.

Fiat Palio ELX 1.4, utan krockkuddar
Vuxenskydd: 1 stjärna
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Hög risk för livshotande skador eftersom förarens huvud riskerar att slå mot ratten.
 
Fiat Palio ELX 1.4, med krockkuddar
Vuxenskydd: 3 stjärnor
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Skydd för förarens bröstkorg är marginellt. Säkerhetsbältena klarar inte en rekommenderad barnstol.

VW Gol Trend 1.6, utan krockkuddar
Vuxenskydd: 1 stjärna
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Hög risk för livshotande skador eftersom förarens huvud riskerar att slå mot ratten.

VW Gol Trend 1.6, med krockkuddar
Vuxenskydd: 3 stjärnor
Barnskydd: 2stjärnor
Kommentar: Krockkuddar ger bra skydd för huvud men en farlig konstruktion riskerar skador på förarens knän.

Peugeot 207 Compact 5p 1.4, utan krockkuddar
Vuxenskydd: 1 stjärna
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Hög risk för livshotande skador eftersom förarens huvud riskerar att slå mot ratten.

Peugeot 207 Compact 5p 1.4, med krockkuddar
Vuxenskydd: 2 stjärnor
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Krockkuddar klarar inte att skydda förarens bröstkorg från att slå mot ratten vid kollision.

Chevrolet Meriva GL Plus, med krockkuddar
Vuxenskydd: 3 stjärnor
Barnskydd: 2 stjärnor
Kommentar: Vid kollision öppnas bagageluckan vilket ökar risken för att ombordvarnade ska kastas ut. Barnstolen kastades framåt vid kollision.

Toyota Corolla XEI, med krockkuddar
Vuxenskydd: 4 stjärnor
Barnskydd: 1 stjärna
Kommentar: Bra vuxenskydd med en viss risk för knäskador. Barn i baksätet riskerar att slå huvudet i baksidan av förarstolen vid kollision.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i Latin NCAP?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-21 09:19
Mr Mori from Suntory (ej verifierad)

Volvoägaren Geely borde skämmas. För Volvo är det närmast en katastrof att ens förknippas med detta skämt till bilmärke.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-21 18:31
Peugo (ej verifierad)

Det ä visst väldigt gamla bilmodeller dom säljer där? Den där Peugeot 207:an är ju en 206:a där borta.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-21 20:43
Raphael (ej verifierad)

Finns inte så mycket att säga. De flesta bilmodeller som säljs i Sydamerika är utvecklade och byggda i Sydamerika, framförallt i Brasilien och Argentina. Detta därför att de har höga importtullar på importerade bilar. För den Sydamerikanska marknaden finns flera bilmodeller som inte säljs någon annanstans. Flera modeller är varianter på modeller som sedan länge lämnat den europeiska marknaden. Volkswagen Typ 1 tillverkades ju i många år i Mexico, fast tillverkningen var nedlagd i Europa...

Hittills verkar utvecklarna tagit mer fasta på att bilarna ska klara vägnätet (högre markhöjd) och vara billiga... Vi får se vad som händer nu.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-22 01:30
zant (ej verifierad)

Peugo: Ja, men det är också konstigt att om d nu är en 206:a så får den 2 stjärnor här, medans samma bil i euroncap får 4 stjärnor.

Dom ska ju använda samma metoder säger dom ju...varför så stor resultatskillnad undrar man då.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-22 11:13
Peugo (ej verifierad)

Metoden ändrades ju till striktare här för ett, eller par, år sedan? Sedan kan det vara mera skillnader i bilarna tillverkade där och här också. Bältet saknaden "load limiters" i Latin NCAP? Det är bra om testerna blir striktare för händer det en lite ens värre olycka så hjälper inte ens 5 stjärnor i euro NCAP! Ett test är ett test men har tyvärr inte så mycket med verkligheten att göra? Summasumarum, alla biltillverkarna har börjat satsa på att göra säkrare bilar, det synns i testet. Vi får hoppas dom inte bara gjort dom säkra *för* testet utan för olyckor i det verkliga livet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.